Re: [NOVICE] Filrettigheder

Den Sun, 17 May 2009 07:37:11 +0000 skrev Jesper Krogh:

> Dine lister i den første så noget håndoverskrevne ud. copy-paste er
> bedre. Generelt, så giver et w på gruppen dig skriverettigheder hvis du
> er i gruppen.
Det er kopieret. Jeg har kun lavet indrykning for at vise  sammenhængen.

> ~$ mkdir testdir
> ~$ touch testdir/testfile
> ~$ ls -ld testdir
> drwxrwxr-x 2 jk jk 4096 2009-05-17 09:35 testdir ~$ ls -l
> testdir/testfile
> -rw-rw-r-- 1 jk jk 0 2009-05-17 09:35 testdir/testfil
Det kan jeg også gøre i mit hjemmedir, men i /media/data går den ikke:

sslug@sslug media]$ ls -l
totalt 9
drwxr-xr-x 2 root root  4096 2009-05-08 02:26 cdrom/
drwxrwxr-x 4 root users 4096 2009-05-17 13:40 data/
drwxrwxr-x 3 root safe  1024 2009-05-08 02:25 safe/
sslug@sslug media]$ touch data/test
touch: kan ikke røre 'data/test': Adgang nægtet

Som tidligere nævnt er jeg medlem af gruppen users, så jeg synes, det
burde være muligt.

Mvh
Michael