Re: [NOVICE] filserver?

Martin Jochimsen skrev:

> nemlig. Og det er her jeg har brug for lidt hjælp. Jeg ved åbenbart ikke
> helt hvad det er jeg skal bruge. LAMP er tilsyneladende overkill i
> forhold til det jeg har tænkt mig!

> har hørt om, men ved ikke helt om det er det jeg skal bruge.

Hvis du har flere windows  clients (PC'ere og mediaboxe)
så bruger windows fildeling denne SMB protokol.
Så i linux skal du have installeret og opsat en samba-server
der netop kan snakke SMB med windows maskinerne.

> serveren er absolut af den gamle skole. :-)

hvis du kan lokkes til at nævnes lidt om hardwaren på den gamle PC
du vil bruge?
CPU, RAM, harddisk-størrelse, grafikkort,,... ?

Er der en ældre sag, så er Xubuntu måske en mulighed
eller ubuntu-server.
Evt. specialtilpasset debian hvis det er meget småt.

Men husk lige at en PC bruger strøm hvis det skal være tændt hele tiden,
så måske noget som FitPC være en mulighed?
eller en  NAS eller lign ?

> Det som jeg gerne vil have:
> En server hvor jeg lægger mine ting på (musik, billeder, video) vha.
> f.eks. et ftp program fra min bærbare!?!
> Det skal så være muligt for min kone at tilgå den server fra hendes
> computer eller mine svigerforældre skal kunne se billeder og
> dikke-dikke-videoer med vores børn. Tilgangen må meget gerne ske via en
> browser. Min kone har linux på hendes maskine og "alle andre" bruger
> Windows....men det er jo nok lige meget, hvis tilgangen sker gennem en
> browser? Det skal helst være sådan, så man skal logge på serveren med
> [...]

1)
LAN / hjemmenetværk:
dvs. du vil have at man via hjemmenetværket skal kunne tilgå filerne
fra både windows PC og linux PC.
Til det formål kan en server med Samba-server klare det (windows fildeling protokol).
Jeg ville måske overveje også at tilgå filerne med direkte NFS
når der køres fra en linux PC, det giver lidt fordele,
men i Ubuntu er det nu rimeligt nemt at tilgå SMB/Samba-server (windows fildeling)

2) Svigerforældrene
er det når de er på besøg hos dig, eller skal det være via internet?

Via internet er der så lige nogle praktiske problemer.
De fleste vil nok vælge at uploade hjemmebilleder til et webhotel
eller offentlige sider (google/picassa?)

Vil du have en hjemme-webserver (som nogle af os har kørende)
så er der nogle praktiske ting:

a) bedst/lettest hvis man har statisk IP, som f.eks. hos fullrate, cybercity
og nogle få andre steder hvor det er med i abonnement.
TDC mfl. tager 50kr/md for den service så der må man leve med dynamisk ,
dvs. skiftende IP.  Betyder at hver gang du har ny IP skal du give
svigerforældre besked før de kan se dine sider.
(der er dog løsninger som dyndns.org, http://dyndns.linux.dk/, dyndns.dk mfl,
men hvorfor så ikke skifte til en internetudbyder der har statisk IP til
rimelig penge )

b) har man router , så skal den sættes til at route relevante porte til serveren,
f.eks. er det http (web) så skal port 80 sendes til webserveren

c) hvilket også medfører at serveren skal have samme IP på lokalnettet, men
det har den sikkert fået allerede da den så også er nemmere at finde på lokalnettet.

d) Du skal have en rimelig upload hastighed. TDC's smallbånd med 128k og 256k
i upload er ikke god. Det er jo sådan at når svigerforældrene henter
hos dig så er det din uploadhastighed der ofte er flaskehals.
Og når der hentes så bliver din internethastighed "langsom", ligesom
når du har fildeling kørende for fuld skrue...
Alene af denne grund er der mange der foretrækker at lægge det ud på webhotel
eller lign.

e) husk at sikkerhedsopdatere din server.

f) og der skal jo lægges en application på serveren så du kan vise
billeder, film og evt. andre filer.
f.eks. noget php eller lign til billedalbum,....