Re: [NOVICE] filserver?

E. Sjørlund skrev:
Martin Jochimsen skrev:
Frank Damgaard skrev:
nfs:  netværks filsystem, bruges mest på linux og unix
kender jeg ikke noget til.

På serveren sætter du et dir op til eksport, på klienterne importerer du
derefter det eksporterede dir i maskinens fil-hierarki.
/usr/local/musik på serveren kan blive mountet i fstab som /home/musik.
Filer kopieres gnidningsløst frem og tilbage uden at du skal gøre noget
specielt i den anledning.

Et mere adhoc system er sshfs, hvor du kan mounte hvad som helst på en
server som et dir på din (Linux-)arbejdsplads:

sshfs ServerIP:/usr/local/musik /home/musik

smb (samba): windows fildeling/filsystem, bruges også af mange små
mediabokse
har hørt om, men ved ikke helt om det er det jeg skal bruge.

Det er samme funktionalitet som nfs, men det kræver, at du installerer
en samba-server. Til gengæld er det lettere at sætte på som et drev på
Windowsklienter, der er i samme workgroup eller domæne som samba.
Hvis du ikke har windowsmaskiner er nfs lettere at arbejde med.

Det som jeg gerne vil have:
En server hvor jeg lægger mine ting på (musik, billeder, video) vha.
f.eks. et ftp program fra min bærbare!?!
Det skal så være muligt for min kone at tilgå den server fra hendes
computer eller mine svigerforældre skal kunne se billeder og
dikke-dikke-videoer med vores børn. Tilgangen må meget gerne ske via en
browser. Min kone har linux på hendes maskine og "alle andre" bruger
Windows....men det er jo nok lige meget, hvis tilgangen sker gennem en
browser? Det skal helst være sådan, så man skal logge på serveren med
brugernavn og password.
Hvilket setup skal jeg lave?
Tak for alle venlige, tålmodige og overbærende svar. Alt står ligesom i
en tåge for tiden.

SuSE, Minimal X med NFS, Samba og Apache2

Nu har jeg godt nok installeret ubuntu 8.04. Jeg prøvede først med Ubuntu serveren men jeg savnede lidt noget X. Minimal X lyder interessant men jeg ved ikke lige hvordan det fungerer?
Du foreslår at jeg installerer NFS, Samba og Apache2?
Og det gør jeg bare med apt-get eller Synaptic?

tilvalgt vil kunne løse dine
problemer, og give dig en mulighed for at arbejde grafisk med
konfigurationen via ssh:
ssh -2fXCY sslug@sslug xterm

Er ssh installeret eller er det noget jeg ekstra skal installere+

Herefter start af de programmer i xtermen, som du behøver, typisk Yast2,
der kan konfigurere alle tre systemer.

Det er efter min mening langt lettere blot at skulle kopiere filer i sin
egen maskines hierarki (hvoraf nogle altså i virkeligheden er et mountet
dir på serveren), end det er at lægge dem ind med ftp.

Det ville jeg også allerhelst. Det som jeg så skal finde ud af er hvordan jeg mounter serveren. Jeg har bredbånd hos Fullrate og bruger derfor en Zyxel P-2602R-D1A. Min trådløse router (Linksys WRT54G) sidder på Zyxel'en og serveren sidder på Linksys'en (med ledning). Zyxel'en har fast IP og serveren har vist tilsyneladende en fast IP fra Linksys'en.