Re: [NOVICE] filserver?

Martin Jochimsen skrev:
> Hejsa
>
> Jeg vil kaste mig ud i at sætte en filserver op med min musik, billeder
> og video.
> I første omgang er det bare til intern brug i hustanden, men senere vil
> jeg gerne ha' mulighed for at tilgå serveren uden for huset f.eks. via
> en browser - er ikke sikker på at sviger-mekanikken kan håndtere et
> ftpprogram!!!
> Kan I anbefale en guide/howto om filservere for begyndere?
> Vil en Ubuntu-server være en ok mulighed? (har den nemlig liggende på cd
> i forvejen).

"Filserver"

du skal nok lige først definere hvilke protokoller der skal bruges,
dvs. i forhold til hvilke clienter du har.

Protokoller:

ftp:  kræver ftp client

nfs:  netværks filsystem, bruges mest på linux og unix

smb (samba): windows fildeling/filsystem, bruges også af mange små mediabokse

Så sandsynligvis skal du bruge SMB (samba server) på linux for at de andre
clienter på dit netværk kan hente/gemme filer.

Dette har de fleste linux distributioner.

Ubuntu i forskellige versioner kan alle anvendes.
Hvis serveren er lidt ældre hardware hvor tunge GUI ting bliver for langsomme
kan det være en fordel med Xubuntu eller  ubuntu-server.

Hvis du har en ubuntu CD kan den bruges, men check lige at det ikke
er en alt for gammel version. Nyeste ubuntu er 9.04  (23. april 2009)

PS.
Hvis du vil teste Ubuntu på din Windows PC kan du også prøve
Wubi-installer, den installerer på din PC en stor fil i windows filsystem
og benytter windows boot-loader til at starte linux.