Re: [NOVICE] filserver?

Jens Tornøe skrev:
"Martin Jochimsen" <sslug@sslug> wrote in message news:sslug@sslug

Det som jeg gerne vil have:
En server hvor jeg lægger mine ting på (musik, billeder, video) vha. f.eks. et ftp program fra min bærbare!?! Det skal så være muligt for min kone at tilgå den server fra hendes computer eller mine svigerforældre skal kunne se billeder og dikke-dikke-videoer med vores børn. Tilgangen må meget gerne ske via en browser. Min kone har linux på hendes maskine og "alle andre" bruger Windows....men det er jo nok lige meget, hvis tilgangen sker gennem en browser? Det skal helst være sådan, så man skal logge på serveren med brugernavn og password.
Hvilket setup skal jeg lave?

Du får brug for flere setups, for det er flere forskellige ting, du gerne vil lave.

1) Samba: Giver dig adgang til din filserver fra andre (Windows) computere i dit lokalnetværk. Du kan mappe drev, din mp3-folder kan f.eks. ses som M:\ i My computer i Windows osv. Samba er smartere end ftp, når du er på et lokalnetværk. Du henter og gemmer bare filer på de mappede drev, som du ville gemme i foldere på C:\

2) Samba virker ikke udenfor lokalnettet, så med mindre dine svigerforældre bor hjemme hos dig (!) skal du bruge en anden løsning til dem, hvis de vil hente filer fra din server. FTP er en mulighed, og giver beskyttelse med login og password, men er ikke så brugervenligt. Alternativt kan du give adgang til filerne via en webserver, men så skal du lave lidt hjemmesideprogrammering, ikke mindst hvis du vil have beskyttelse med adgangskode. Der findes færdige web-løsninger, man kan hente ned til den slags, men det er et helt ny diskussion :-)

I virkeligheden er der ufatteligt mange muligheder, men prøv dig frem, så finder du den bedste løsning undervejs. Start med en distro som er nem at installere pakker på (Ubuntu el. Debian), så er du godt kørende. For begge distros kan du finde hjælp på debianguiden.dk

/Jens

Hej Jens

Tak for info'en. Jeg vil kigge på det (sammen med Damgaards lange liste).
Jeg vender rimelig sikkert tilbage!!!!! :-D

Martin :-)