Re: [NOVICE] filserver?

Frank Damgaard skrev:

> SuSE er tung, det har den været i mange år, næppe noget
> der kører på en ældre langsom PC.

Den beskrivelse holder ikke med version 11.x, hvor netop Yast2's
håndtering af software-kilder er blevet utroligt meget hurtigere.

> Alene Yast i SuSE er ganske sløv på en sådan PC.
> SuSe har ikke flere versioner som Ubuntu.
> (Kubuntu med KDE, Xubuntu med Xfce, Ubuntu-server uden..,
> samt edubuntu og andre specialicerede udgaver)

Nej, som jeg skrev i den anden mail, arbejder SuSE med et fuldt
installationsudvalg, og fire forskellige standard-samlinger. Xfce er
også med i udvalget.

> Det var faktisk grunden til at jeg for en del år siden
> stoppede med SuSe da min gamle PC blev for lille og langsom
> til SuSE ;(
> Først med nyere kraftig PC kunne SuSE igen køre.

Der er to ting, som kan genere.
1. Manglende DVD-drev (løsningen kan være installation fra nettet)
2. Manglende RAM - den kræver 196 MB under installationen. Det problem
kan løses ved først at partitionere harddisken incl. en swap-partition,
som derefter kan benyttes under installationen. Jeg har uden problemer
installeret den på maskiner med 128MB RAM, og en 800 MHz processor. Det
tager sin tid, men ind kommer den, og herefter kører maskinen.

Som noget forholdsvis nyt tilbyder SuSE community-repositories, herunder
undervisningsprogrammer.

Du skylder dig selv at give SuSE 11.1 en tur, der er sket meget.

> GUI programmerne kræver desværre sine resourcer af en PC
> bla KDE og Gnome.
> Det ses jo også med Vista, det er heller ikke for gammelt
> udstyr, derfor fik XP en genoplivning til netbooks, for
> Linux måtte da ikke løbe med det marked  .....

Det er nu primært RAM der skal til. 256MB er et realistisk minimum, men
det gælder jo hvad enten det er til XP eller Linux.
KDE4 fik mig til helt at undgå den desktop - selv på en hurtig maskine
sutter den efter min mening.
Gnome er lidt mindre krævende, jeg har haft glæde af den i et stykke tid nu.
Icewm er min favorit på servere, virtuelle maskiner og på min
arbejdsplads, i de perioder, hvor der skal arbejdes og ikke leges. Den
er meget beskeden i sine krav, men indeholder så heller ikke en masse gejl.