Re: [NOVICE] netbank under Ubuntu 8.10

Gerd Schirner skrev:
> [...]
> jeg ikke. Til andre som kunne have gavn af det gentager jeg hvad jeg
> gjorde:
> gik ind på javas hjemmeside, søgte under plugin. Fik følgende opskrift
> på at lave et soft link, som jeg fulgte:
> Gå ind på /usr/lib/mozilla/plugins. Indtast: 'sudo ln -s
> ..../libjavaplugin_oji.so' ,hvor prikkerne står for den fulde sti til
> det sted, hvor java jre med plugin subdir'et og den nævnte lib fil
> befinder sig. NB: sudo er kun nødvendig for Ubuntu-users, for at komme
> til at arbejde med root rettigheder.
> Det hele kræver naturligvis, at JRE er downlaodet og installeret.

Sun java er i pakkemanageren i ubuntu, så du behøver normalt ikke hente direkte fra sun.
Ligeledes firefox/mozilla plugin til sun java.
Ubuntu klarer normalt selv at sætte links osv., forudsat man ikke selv har
pillet i filerne.

> Herefter virker det hele, sågar byens puls, også uden restart af
> computeren. Det er et sejt forum at være i, nu forsøger jeg med et par
> tillægsspørgsmål, som måske går ud over begynderdelen, men er relevante
> her (fordi forhåbentlig flere, foranlediget af de gentagne netbankangreb
> under Windows, ønsker at skifte til et nemt og sikkert Linux alternativ):
> -har det overhovedet nogen betydning sikkerhedsmæssigt, hvor man
> placerer sin pki-kode fil (.usf-filen)og hvilke  rwx?-attributter, man
> giver det valgte subdir og filen?

Jeg kender ikke lige din bank, men der er sikkert et "hemmeligt" sted
som banken helst ikke vil fortæller dig når du ikke bruger windows ;)

Men unibank kan man lægge nøglefil i  ~/uniscur/
og til Digital signatur  ~/.oces/

Da firefox/browser kører på den bruger du anvender så skal filen
blot være læsbar for brugeren, og ingen andre   : -rw-------
Gå du op i sikkerhed så kunne du evt. oprette en speciel bruger "nbank"
eller lign. og kun lave netbank fra den bruger....

> Selv mener jeg nej, medmindre man tillader nogen at logge ind og browse
> ens computer, men er ikke sikker. tillægsspørgsmål 2:
> kan der kort gives en vejledning til, hvorledes man enklest mulig kan
> sikre sin netbankforbindelse?

ubuntu:
Installer kun den java der kan forvenstes at virke med netbank, brug
pakkemanager, og i ubuntu check at du har universe og multiverse med
i pakkemanageren.

Prøv firefox, og dernæst opera eller konqueror, normalt virker det i firefox,
netbanken kan have glemt at tænke på andet end IE og mozilla.

Og i firefox pas på med tilføjelser som adblock, noscript og andet, det kan være
en  ide at slå den slags fra når man prøvet netbank. (så kan man altid senere slå
det til igen)

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2009-03-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]