Re: [MOEDE] svar på linuxdag på CBS

Martin Schlander skrev:
Georg Sluyterman wrote:
Jeg mener der bør deles én distribution ud. Hvis der kan opnås
(nogenlunde) enighed om det, så kan det diskuteres hvilken distribution
det så skal være.

Der kan næppe opnås enighed. Jeg ønsker f.eks. ikke at SSLUG skal blive til
SSUUG (Skåne Sjælland Ubuntu User Group).

Meget enig

Jeg kunne godt lide den tilgang vi brugte ved Kulturnatten 2007 - Ubuntu og
openSUSE KDE-cd.
Med de to distros har vi et begrænset og overskueligt udvalg, men dækker
samtidig spektret ret godt.

- GNOME vs. KDE
- Debian vs. non-Debian
- Meget simplificeret vs. lidt mere power-user-orienteret (men stadig på en
tilgængelig og grafisk måde).

Ganske enig, og selv om jeg fik smuttet en Ubuntu ind på min Zepto uden problem, bliver den ikke hængende. Jeg foretrækker KDE. Så jeg håber da snart, at jeg kan finde ud af at få alt til at virke med openSUSE.

Der findes i øvrigt udmærkede danske begynderguides til de to distros (hvis
jeg selv skal sige det).
http://ubuntu.linuxin.dk
http://suse.linuxin.dk

Men det er når spørgsmålene kommer ud over de nævnte brugsanvisninger, at brugerne enten bliver på Linux eller forlader Linux alt efter hvilke hjælpemuligheder de har.

Den eneste anden distro jeg med god samvittighed ville tage i betragtning
til vilkårlig omdeling til nybegyndere, er Mandriva. Fedora og Debian kunne
man måske have i baghånden til eventuelle særligt entusiastiske
nybegyndere.

Personligt så tror jeg det eneste man opnår ved at dele flere
distributioner ud er, at folk bliver forvirrede.

Folk har forskellig smag, diversiteten er en af Linux' styrker, hvis ikke
man overdriver det. Folk bliver også forvirrede hvis man kun deler een
distro ud, så tror de lige pludselig at Ubuntu/GNOME er "Linux" - og derved
tror jeg ikke at man gør hverken "Linux" eller de besøgende en tjeneste.
Normalt vil vi have maskiner hvor tingene bliver vist frem så folk har en
smule grundlag for at vælge.

--
Med venlig hilsen
Steen Jensen