Re: [MOEDE] SV: Opfølgning på installationsarrangement i Kulturcaf een.

On Wed, Oct 27, 2004 at 08:41:22 +0000, Jesper Krogh wrote:

> Det var ifølge tilmeldingen Jan's eget valg at ville have Debian ind..
> :-)

Han var også lidt uheldig med at han havde taget sin harddisk
ud af PC'en og sat det ind i en anden PC som han havde med.
Desværre var graffikort, netkort mv. nyere end den debian
med 2.2.20 kerne han allerede havde installeret på disken, så vi
kæmpede lidt med at få det opgraderet, idet netværket
jo ikke virkede til at hente nye pakker fra...

Og jeg lærte da en ny måde at anvende Knoppix på, nemlig
at "chroot" også kan avnendes til at opgradere en debian
på harddisken :)

For dem der ikke kender metoden, så:

1) boot knoppix og mount rw partionen, f.eks. root parition er /mnt/hda5
2) kald "chroot /mnt/hda5"
3) efter opsætning af /etc/apt/sources... ,
   så kan man så bruge apt-get/aptitude/dselect....
   til at ogradere :)

har man flere paritioner som /usr, /var ,... så skal de mountes efter 2)

--
mvh Frank Damgaard  |