Nogen der ved noget om standarder?

[Her forhåbentligt for sent til at nogen kunne få den ide at jeg gerne
ville høre om det imorgen]

Er der ikke nogen der på et eller andet tidspunkt kunne fortælle noget
om hvilke standarder linuxverden er underlagt, hvem der laver dem,
hvordan de laves og hvordan man får indflydelse.

Hvad er følgende:

  Posix
  IETF (RFCsystemet)
  ISO[0]
[andre?]

Jeg kunne godt selv sætte mig ned og finde ud af det, men det ville
vere lettere hvis der allerede var nogen der viste noget.

0) Specielt tænker jeg på tråden "gcc --pedantic" i gnu.misc.discuss
og comp.std.c

--
I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to me, to everyone,
and may each of you fry in hell forever.