Re: [MISC] Kan man stole på Debian dependencies?

On Thu, 7 Mar 2013 15:22:48 +0000 (UTC)
Sune Vuorela <sslug@sslug> wrote:

> Recommends er generelt fornuftige. Hvis de ikke er, så send en
> fejlrapport.
>
> Slår du recommends fra, skal du ikke komme og beklage dig hvis
> noget ikke virker.
>
> Recommends er hvad der er forventet på alle normale
> installationer.
>
> /Sune

Der er ingen, der beklager sig. Men se lige her:

saturn:/hjem/sysadm/pakk #xpdf
Warning: Cannot convert string "-*-courier-medium-r-*-12-*-*-*-*-*-iso8859-1" to type FontStruct
saturn:/hjem/sysadm/pakk #aptitude -s install xpdf
The following NEW packages will be installed:
  cups-bsd{a} cups-client{a} cups-common{a} gsfonts-x11{a} lesstif2{a} libfile-copy-recursive-perl{a} libxp6{a}
  poppler-utils{a} samba-common{a} samba-common-bin{a} smbclient{a} update-inetd{a} xpdf
The following packages will be upgraded:
  libcups2
1 packages upgraded, 13 newly installed, 0 to remove and 27 not upgraded.
Need to get 12.0 MB/12.1 MB of archives. After unpacking 70.4 MB will be used.
The following packages have unmet dependencies:
 libcupsimage2 : Depends: libcups2 (= 1.5.3-2.14) but 1.5.3-2.15 is to be installed.
The following actions will resolve these dependencies:

      Remove the following packages:
1)      ghostscript
2)      libcupsimage2
3)      libgs9
4)      libspectre1

      Keep the following packages at their current version:
5)      cups-bsd [Not Installed]
6)      cups-client [Not Installed]

      Leave the following dependencies unresolved:
7)      groff recommends ghostscript
8)      imagemagick recommends ghostscript
9)      libmagickcore5 recommends ghostscript
10)     netpbm recommends ghostscript
11)     poppler-utils recommends ghostscript
12)     psutils recommends ghostscript
13)     xpdf recommends cups-bsd

Accept this solution? [Y/n/q/?] quit
# ---

Hvorfor vil Dep-tree fjern ghostscript? og hvorfor i al verden
vil den installere smbclient? Det er nok igen LSB som trækkes ind.

Som du kan se har jeg kopieret en XPDF over fra en anden distro
sammen med tre library filer og kørt ldconfig, og derefter kører
xpdf  (og brokker sig over en manglende courier, men det kan også
løses).

Jeg tror at Debian-deps tree er blevet så stort, at det er nemmere
at installere "sjældne exemplarer" (programmer, som andre ikke
bruger) fra source. Det kan være lidt besværligt, hvis man er nødt
til at rette i source pga en ny compiler, men det er prisen for at
kunne vælge de sjældent brugte programmer.

En dag vil jeg lave en liste over nyttige, men vanskelige
programmer, og se om der er nogen Debian brugere, som bruger
samme gruppe programmer og som ikke har haft et problem som gjorde
manuel intervention nødvendig. Jeg synes ofte at jeg ser problemer
på mail-lister, som ligner mine.

Linux Mint-1x out-of-the-DVD har været i stand til at dække de
fleste af mine behov, men jeg ville gerne prøve en Debian m.
X11-TWM, MPlayer, VLC, Kino, LibreOffice-4.0.1, Firefox-19 m.
Adobe-flash-11.2, Java-1.7.17 og som nævnt xpdf.

--
Donald Axel <sslug@sslug>

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2013-04-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]