Re: [MISC] Kan man stole på Debian dependencies?

Donald J Axel <sslug@sslug> writes:

> Undskyld jeg spørger, jeg bliver både forskrækket og lidt forarget
> når jeg ser, at google-earth for at blive installeret via Debian
> pkg system kræver git, gcc++-4.7, gcc-4.7, ogen masse andet,
> kulminerende med  smbclient! What?

Debian bruger tre klasser af afhængigheder: Depends, Recommends og
Suggests.

Den første klasse er det absolut nødvendige for at kunne bruge pakken og
den anden klasse er valgfrie, men kan være nødvendige for at anvende
alle pakkens annoncerede features.

"Depends" plejer at være ganske fornuftige og i nogle tilfælde er der
alternative pakker, så man både kan få en vim der kræver at man har X11
installeret og en der ikke kræver X11.

"Recommends" er derimod lidt mere flyvske og man kan ofte komme ud for
at de indirekte henter Gnome og den halve køkkenvask ind.

Løsningen er at man ignorerer "Reccommends". Med apt-get kan man enten
gøre det på kommandolinjen:

  # apt-get --no-install-recommends install some-package

eller via konfigurationen ved at indsætte

  APT::Install-Recommends "false";

i sin apt.conf (eventuel via en fil i /etc/apc/apt.conf.d/)

Hvis der er tale om googleearth-package pakken, så afhænger den af
dpkg-dev for at kunen bygge deb-pakker, som igen naturligvis kræver en
række udviklerværktøjer for at kunne bruges helt rigtigt.

Hvis du en anden gang stiller spørgsmål til Debians afhængigheder kan
jeg anbefale at du lige medsender 'apt-cache show <pakkenavn>' da den
viser det første lag af afhængigheder.

//Majkholm

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2013-04-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]