Re: [MISC] Fra avi til dvd

Frank Damgaard skrev:
On Sat, Jan 10, 2009 at 02:12:02 +0100, Martin Jochimsen wrote:
Tak for forslagene. Både KINO og Avidemux ser ud til at kunne bruges til noget konstruktivt. Lige nu er jeg ved at prøve et program, som hedder "DeVeDe". Et meget simpelt program - lige noget for mig! :-)

Husk lige:

AVI er en "container" der kan indeholde mange slags "kodninger/codecs"
ikke alle formater i AVI er lige velegnet til efterbehandling.
(rå AVI fra DV-camcorder er bedst til redigering)

Ja, hvorfor kunne man ikke bare nøjes med én type AVI?
- den bedste naturligvis!!! :-)

DVD kræver DVD-konform mpeg2 filer. Til at lave DVD menuer osv. findes forskellige DVD-authoring tools
(også til linux).

Men måske du kan nøjes med et slutformat i mpeg2 eller lign.,?

Det er måske en meget god idé. Min billige dvd-maskine fra Føtex kan såmænd godt spille avi-filer, men jeg kunne godt tænke mig bare at have en eller anden form for menu, så jeg kunne springe i kapitlerne uden at skulle begynde forfra hver gang!

De fleste DVD afspillere kan afspille "løse" mpeg2 filer,
måske med undtagelse af oldsager der kun æder standard DVD disks
med menuer osv.

Ellers måske bruge mpeg4 part 2 (H263=xvid/divx) eller mpeg4 part 10 (H264/AVC). ?
Nyere DVD afspillere kan ofte divx/xdiv (mpeg4 part2)
eller nyere kun mpeg4 (part 10/H264), og de bedre
begge mpeg4 formater.

Men da du insisterer på DVD-menuer osv. så er løsningen at redigere
og konvertere til mpeg2 DVD-konforme filer, og lave DVD menuer med f.eks. qdvdauthor (bruger dvdauthor som er low-level)

Qdvdauthor har jeg lige installeret idag, så den vil jeg kigge på.

Martin :-)