Re: [MISC] Alternativ til SuSE søges

Michael Rasmussen wrote:

> Meld gerne tilbage, da vi måske skal lege med dens kommercielle fætter
> RHEL 6, når den engang kommer. Rygter vil vide, at den skal baseres på
> Fedora 10.

Jeg nåede ikke så langt.
LiveCD'en døde, da jeg slog effekter til. Nu ved jeg da, at min skærm
både kan lyse klart op, og vise et helt sort billede.

Jeg installerede derefter fra den DVD du viste hen til. Den kom også
ind, men så gik jeg død på at forsøge at lave en kerne. Det er dog
forbløffende så langt man kan komme fra SuSE's løsning, som jeg ellers
synes er ret speciel. Debian og Gentoo er helt lige ud ad landevejen,
SuSE har jeg efterhånden lært at tæmme, men hvorfor i al verden jeg skal
lave en ny kerne og pakke den ind i en .rpm fil, det fatter jeg ikke.

Grunden til, at jeg vil have en ny kerne er, at jeg så kan lave den med
mit eget lokal-navn. På den måde bliver den fastholdt når der kommer
opdateringer, og jeg risikerer ikke at tænde maskinen, hvorefter hverken
grafikkort eller VMWare virker før de er geninstalleret.

En anden ting havde nær udløst en mindre katastrofe.
Installationsprogrammet (Anaconda) foreslog undervejs at formattere mine
eksisterende partitioner.
Det sker i et skærmbillede med svage farver, så de krydser, der er sat
som default er ganske lette at overse.
Det katastrofale var, at den også ville formattere disk 2 og 3, som er
sat op i et RAID 0, og det altså på trods af, at de har en type 89 og
ikke 83 på partitionerne. Når SuSE ser den slags bliver de automatisk
sat ind i md0 hvor de hører hjemme. Havde jeg overset de krydser, havde
du ikke kunnet sove i nat for lyden af gråd og tænders gnidsel, uanset
hvor i landet du bor.
Sabayon, som er en Gentoo baseret dist., bruger også anaconda, men de
satte ikke som default et kryds ved de to diske.

Jeg forsøgte mig forsigtigt med mdadm, men fik at vide, at den krævede,
at raid var kompileret ind i kernen, og at den facilitet altså ikke blot
kunne være et modul. Jeg gætter på, at de skrev om hvad der er gældende,
hvis man skal boote op fra sit RAID, men gik ikke videre for ikke at
ødelægge noget.

Jeg brugte kun et par timer på at forsøge, så pressede arbejdet på, og
lige nu er jeg tilbage til en nogenlunde fungerende SuSE 11 med IceWM.

Så kort tid giver selv sagt ikke et retfærdigt grundlag for en
bedømmelse, men på den anden side bestræber alle distributioner sig jo
på at tingene skal være så lette, så enhver kan finde ud af at
installere dem (gentoo måske lidt undtaget).

Hvis VMWare kører en XP-klient i fuld skærm, og man fører musen op i
toppen, midt på skærmen, så dukker en lille menu-bjælke frem.
På det tidspunkt skal man med ALT+CTRL+ h. eller v. pil kunne skifte til
nabo-skrivebordet.
Kan man ikke, er tastaturet slået halvt ihjel.
Med sax2 kørende, kan man her skifte til fx. nodeadkeys tastaturet, og
kontrollere at A ikke skrives som a (dvs. at SHIFT virker). Herefter kan
man selv sagt ikke skrive nogle af de sjove bogstaver længere, men hvad,
man kan jo ikke få både i pose og sæk, når man skal blæse med begge ender.
Med den opsætning, kan man imidlertid arbejde med tingene, det er bare
ulideligt.

Dit forslag med at lægge
xkeymap.nokeycodeMap = true
ind i config gjorde desværre ingen forskel. Er tastaturet sat til at
have deadkeys, bliver der ballade uanset denne konfigurationslinje.