Re: [MISC] Vil denne fjernb etjening virke på Linux?

On Tue, Aug 21, 2007 at 09:01:59 +0200, Michael Schmidt wrote:
> Hej NG
> Kender i denne:
>
>  http://www.nierle3.com/s01.php?cur=dkr&sp=dk&ag=1&letterid=96&pp=aa&bnr=3295&eb3=
>
> Og vil den kunne bruges sammen med en Linux box?
> Pt. kører den påtænkte maskine Mandriva 2007.1 men jeg har intet imod at
> skifte hvis der er en anden dist. der er bedre egnet til Media Center
> funktionalitet.

hmm ,  USB IR-receiver til PC kan være et problem
jeg vil gå udenom hardware hvor der ikke er  oplyst
data på USB-IR-receiveren.

Til bla. serielport findes LIRC :  http://www.lirc.org/
http://www.lirc.org/html/table.html

Jeg har prøvet serielport udgaven og den virker med de fleste
fjernbetjeninger jeg havde, man skal dog selv "oplære"
knapperne.
Desværre har mange PC'ere idag ikke serielport :(
men har du en serielport så er modtageredelen billigt
og kan evt. bygges selv.
så vidt jeg kan se ligner http://brinck.dk/byggesaet/br924.asp
http://stuff.nekhbet.ro/2006/07/10/make-an-infrared-remote-control-for-pc.html

Har man et hauppauge PVR kort med IR, plejer denne enhed også at
virke, og med de de fleste fjernbetjeninger.
Mit PVR-350 virker fint med LIRC.

På lirc.org er der også et gammelt eksempel til parallelport,
der skal man nok selv igang med loddekolben....

Nogle IrDA enheder kan også bruges af LIRC, ofte indbygget
i nogle bærbare PC'ere og (ældre) bundkort.

Tilbage til USB receiverne:

Prøv at søge med på "lirc" og "usb", det er nogle patches
til enkelte USB  modeller,  USB-Irman, USB-UIRT mfl:

http://www.lirc.org/html/sslug@sslug <- der er en del USB IR enheder

Technotrends USB-IR receicer kan anvendes med ttusbdir og lirc_streamzap:
http://www.dvbshop.net/product_info.php/info/p154_Technotrend-USB-IR-Empf-nger-Kit.html
http://www.vdr-portal.de/board/thread.php?goto=nextoldest&threadid=66804

Irman med LIRC:
http://www.evation.com/irman/index.html
http://www.vdr-portal.de/board/thread.php?goto=nextoldest&threadid=48322
http://www.lirc.org/html/install.html

PS.
Normalt kan man selv "programmere"/oplære LIRC til
den/de  fjernbetjeninger man har,  eller som man  billigt
kan købe (erstatnings-fjernbetjeninger der kan programmeres
til flere hundrede TV/VCR/...)
Så det væsentlige er at du finder en IR-"receiver" hvor
der er LIRC-support.

--
mvh Frank Damgaard  |

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2007-09-01, 02:02 CEST [an error occurred while processing this directive]