Re: [MISC] Et hardware råd!

Dvd-drevet i min bærbare Acer Aspire (3503WLMi), bliver mere og mere
kræsen mht. at læse og skrive cd'er og dvd'er.
Jeg har ikke før prøvet at skifte sådan et drev, men der er da et par
skruer bagpå computeren, som det nok kunne hjælpe at løsne!!! :-)
Jeg går udfra, at der ikke umiddelbart skulle blive nogen problemer med
min Ubuntu og et nyt drev.
Mit spørgsmål går mere på, om hvordan jeg sikrer mig at købe et drev,
som passer i computeren. Har interne(bærbare)-drev som regel de samme
mål?

Som regel - Ikke alltid -

Og er der et bestemt (solidt) mærke jeg skal gå efter?

Ikke alle drev kan brukes i alle laptoper - Ekle produsenter gjør det de kan for å lage hindringer.

Så mye vet jeg ikke, men det er ikke her det største problemet ligger.

Få ut drevet og se etter om det ikke står skrevet på hvilket drev det er.

Let på Tysk Ebay.de under

Startseite > Kaufen > Computer > Notebookzubehör > Laufwerke

for å se om det aktuelle drevet er tilgjengelig nytt og til en betalbar pris.

40 til 85 EURO synes å være en vanlig pris.

Jeg vil fraråde at du kjøper ett nytt drev som er internt for å bruke det
hvis du skal bruke det meget.
(Det er selvfølgelig kjekt å ha ett internt drev som virker for å
spille DVD og annet)

Du ønsker naturligvis ett internt drev som virker, men ett internt
drev er ikke slitesterkt.
Det er veldig utsatt for støv og andre ugreie påvirkninger.

Se heller på om du kan bruke ett eksternt USB 2 drev.

Disse sylfide-slanke drevene i laptoper har jeg ingen gode erfaringer
med, men de pleier å være lett selgelige i bruktmarkedet av den enkle
grunn at de er dyre i innkjøp og går i stykker.

Ett drev som er laget for laptoper og har slot in: 8x Plextor PX-608AL Slimline SLOT-IN Ved slot in så er den optiske mekanismen bedre beskyttet. http://www.techstore.co.uk/detail_104536.html Kan formodentlig skaffes også i Danmark. http://www.itbutikken.dk/i/191030/1.htm - DKK 600,- Spørsmålet er om det passer til din maskin og om det vil virke med linux

Les denne:
**********
http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=213039
The result is it's a 100% perfect flash, and the drive is now RPC1.
This was a replacement drive for a MatsuSHITa UJ-845S from an Acer
Ferrari 4005WMLi laptop. As most people should know by now, this drive
can not be flashed ... ever ... at all, due to firmware encryption. In
the end, it actually died after less than one year of use; they are
extremely poor quality drives, in addition to MatsuSHITa being idiots
for being the only manufacturers in the industry to encrypt their
optical drive's firmware.

This guy seems to be in the know :-)

http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=49767

http://www.plextor-europe.com/

http://www.plextor-europe.com/products/px-db608al.asp?choice=PX-DB608AL

Spør hos handleren om drevet passer i din maskin. (Returrett er kjekt å ha :-)

Mvh Jim Oksvold

Hilsen
Martin

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2007-06-01, 02:02 CEST [an error occurred while processing this directive]