SV: Re: [LOCALE] DSDO building-scripts

--- Jonas Smedegaard <sslug@sslug> skrev en hel masse som ikke er
medtaget:

Som repræsentant for Stavekontrolden (Foreningen for frit
tilgængelige sprogværktøjer) vil jeg gerne give mit besyv med.

Jeg og vi fra Stavekontrolden er interesseret i at give en hånd med i
det omfang vi kan være med til at skabe bedre slutprodukter. Vi har
et sekundært mål om ud i fremtiden at understøtte andre formater og
brugsformål!

Fremtiden kan blive nu/snart hvis det giver mening!

Jeg har ikke 100% styr på Ispell og Aspell, og hvor/hvordan de bliver
brugt. Har dog kigget lidt på det siden Jonas første indlæg. Jeg kan
se at jeg ikke har Ispell installeret, men kun Aspell. Aspell kan
kaldes fra en kommandolinje, men jeg nægter at tro at det er den
primære brug!

Rent teknisk tro jeg ikke de vil være uoverkommelig at få lav en
Ispell og Aspell ud fra Stavekontrolden. Men giver det mening, er der
nogen problemer med de eksisterende Ispell og Aspell ordbøger? For
mig er det vigtig at have en eller flere brugs siderationer, hvor det
vil være mulig at se og helst måle om indsatsen gør en forskel; så vi
ikke får en min far er stærkere en din far diskussion, hvor vi ikke
ved hvem den andens far er!

MySpell og Hunspell filerne er kompatibel bække veje.
Stavekontrolsmotorerne smider så det væk de ikke forstår, hvilket kan
have mindre eller nogen effekt på stavekontrolsoplevelsen. Det er
aldrig lykkes mig at finde en vejledning til MySpell, så jeg ved ikke
hvor meget Hunspell vi har brugt i Stavekontrolden. Jeg har hellere
ikke forsøgt at sammenligne DSDO med Stavekontrolden i en præ 2.0.2
udgave af OpenOffice.org, hvor det var MySpell motoren der blev
brugt.

Jeg har på fornemmelsen at MySpell formatet er døende, Gekko 1.9
kommer med Hunspell og der ved også FireFox 3. Ud over produkterne
fra Mozilla tro jeg ikke der er mange der bruger MySpell.

Vedr. at bruge Stavekontrolden i DSDO, så er det ikke sikkert at 1 +
1 har giver mere en 1, for ud over at dække hinandens mangler får du
også hinandens fejl!

Lige for en ordens skyld vi udgiver bl.a. under GPL 2.0, vi tillader
ikke ”or later” som DSDO. Grunden til at vi ikke tillader ”or later”
ligger i den kontrakt vi har indgået med Det Danske Sprog- og
Litteraturselskab, som tillod os at høste data i deres opmærkede
data.

Jeg har med vilje ikke skrevet noget om det har gør vi, jeg, eller
nogen andre, da brevet allerede er for langt. Men hvis der er nogen
der har noget konkret de gerne vil have afprøvet vil jeg gerne kaste
lidt tid efter det. Hvis der er spørgsmål til Hunspell, MySpell,
DSDO, eller Stavekontrolden, så kender jeg også en del til disse.

Med venlig hilsen

Esben Aaberg

      Find din nye laptop på kelkoo.dk. Se de gode tilbud her - http://dk.yahoo.com/r/pat/mm

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2008-01-01, 17:38 CET [an error occurred while processing this directive]