Re: [LOCALE] sv.speling

sslug@sslug wrote:

> Vilket bisarrt påstående (dvs att skillnaden skulle vara marginell)!

Nja, det beror ju på vad man jämför med.  Jag tror att Kevin
Atkinsons algoritmer i Aspell för mer ljudlika förslag hade varit
rätt trevliga att ha med, men de saknas väl i både Myspell och
Hunspell.  På dsso.se ger du inga förslag när man matar in en
felstavning, utan bara "inga ord funna".  Jag var på vippen att
mata in "galimatias" innan jag kom på att det stavas med två L.

Själv uppskattar jag att Hunspell stödjer Unicode.  Jag försöker
ta mig upp ur Latin-1-träsket.

Inget av programmen klarar väl att godkänna "San Francisco" utan
att generellt godkänna både "San" och "Francisco"?  Jag vill ha en
varning om jag skriver Sankt Francisco eller San Petersburg.  Hur
är det med "n:r" och "t.ex.", kan man ha dem som ord?

> Myspell godkänner sammansättningar som sänkningenräntegatuhund
> om man alls anger att man vill ha stöd för sammansättningar,
> medan man i Hunspell noggrant kan ange hur sammansättningar
> byggs upp.

Det irriterande är att den godkänner "sänkningen-" som är
grammatiskt inkorrekt.  Men "räntegatuhund" är ju korrekt, trots
att det är gallimatias.  Jag är osäker på om man alls ska godkänna
sådana sammansättningar, och då spelar ju finessen i Hunspell
ingen roll.

> Om du vill bidra, så ge mig material i vilket som helst maskinläsbart
> format, så integrerar jag det i DSSO.

Bra!  Har du tittat på listorna med svenska gatu- och ortnamn på
http://runeberg.org/words/  ?

--
  Lars Aronsson (sslug@sslug)