Re: Re: [LOCALE] sv.speling

sslug@sslug wrote:

> OK, du lägger ner en del energi på den här frågan. Försök använda
> den energin konstruktivt!

Det är precis vad jag försöker göra, just genom att tänka utanför
och bortom vad vi har idag.  Jag har frustrerat tittat på spell,
ispell, aspell och myspell under tiden som jag grundat både
Projekt Runeberg och susning.nu.  Idag är det OpenOffice som drar
lasset.  Programmet kraschar inte längre som det brukade göra för
några år sedan, utan det är språkstödet som framstår som den stora
bristen.  Allt fler inser att de skulle kunna dräpa Microsoft om
det bara funnes ordentliga ordlistor (och användardokumentation)
på flera språk.

Sun Microsystems Sverige sänker sig så lågt att de snackar skit om
fria OpenOffice för att marknadsföra StarOffice, där det ingår en
proprietär svensk stavningskontroll.  Jag tror det är en
förlorande strategi att avråda folk från det fria alternativet,
för då kan man ju lika gärna sätta sig i knät på Microsoft.

OpenOffice har idag fyra funktioner för språkstöd:
 * stavningskontroll (Hunspell, som är en marginell förbättring av
   Myspell),
 * avstavning (verkar inte fungera bra på svenska),
 * synonymordbok/tesaurus (finns ännu inte på svenska,
   en tysk finns på http://openthesaurus.de/
   början till en dansk på http://synonym.oooforum.dk/
   och en norsk på http://synonymer.merg.net/)
 * grammatikontroll (finns bara som tilläggsprogram, och ännu inte
   för de nordiska språken)

Men de här funktionerna är fristående och samverkar inte.  Om jag
i stavningsordlistan anger böjningsmönstret flicka-flickorna, och
i tesaurusen att flicka är synonym med tjej, så blir inte
flickorna synonym med tjejerna.  Det är alltså rätt primitivt och
det finns gott om utrymme för utveckling av något bättre.  Det är
dit vi borde sikta.

Vi borde kunna bygga ett system där man skriver "Bombay" och får
ett råd om att det numera stavas Mumbai inklusive en länk till
http://en.wikipedia.org/wiki/Mumbai där man kan läsa mer om saken.
Det är snäppet mer avancerat än stavningskontroll och enkla
ordförklaringar.  Ett ord behöver inte vara felstavat, det kan
också vara föråldrat eller avvika från den stil man vill hålla.
Vi ska definitivt behålla informationen om vad som är pluralform
och vilken grundform det hör till.  Även om dagens Hunspell inte
kan ta vara på den informationen, så kommer framtidens system att
behöva det.

Och det är inte spell-mode i Emacs som kommer att driva den här
utvecklingen, utan just OpenOffice och Firefox.  Att ställa sig
utanför dessa programvaror är en återvändsgränd.  Sun äger
OpenOffice, och ställer villkor på att ordlistor inte får vara
GPL-skyddade, utan måste släppas under LGPL eller motsvarande.
Detta har ställt till problem för danska ordlistan från
da.speling.org, som är GPL-skyddad.  Jag vet inte om det har löst
sig.

Utöver dessa inlägg här på SSLUG-LOCALE, har jag idag presenterat
mig på OpenOffice' svenska utvecklarlista,
http://sv.openoffice.org/servlets/ReadMsg?list=dev&msgNo=16

och efterfrågat en jämförelse mellan språken,
http://native-lang.openoffice.org/servlets/ReadMsg?list=com&msgNo=1173

och frågat om affixfilernas utformning,
http://lingucomponent.openoffice.org/servlets/ReadMsg?list=dev&msgNo=2181

och registrerat mig på OO-wikin,
http://wiki.services.openoffice.org/wiki/User:LA2

> Jag har också skapat ett avancerat system för att uppdatera och söka
> i ordlistan, så att alla som har lust kan göra tillägg och rättelser
> on-line på http://dsso.se/.

Det är imponerande i sig, men jag tycker det är svåröverskådligt
att jobba med ett ord i taget på det viset.

--
  Lars Aronsson (sslug@sslug)