Re: [LOCALE] æøå med Alt Grrrrr

On 2005-02-03, Hans-Peter Engelund Kristiansen <sslug@sslug> wrote:
> Hej
>

> Jeg har et tastatur med UK layout - men engang imellem vil jeg gerne
> kunne skrive aeoeaa, uden at skulle skifte paa keyboard indikatoren. Kan
> jeg ikke paa en maade saette genveje op paa min FC2 maskine, saa jeg kan
> skrive aeoeaa med Alt Grrrr? Hvordan goeres dette?

Du skal lege med xmodmap. Du kan foreksempel gøre det sådan at altgr + a
giver å og shift-altgr + a giver Å

Du kan ved hjælp af et program, xev, finde ud af hvilket 'nummer' tasten
er.

Denne linje giver alt-gr de rigtige funktioner.

keycode 113 = Mode_switch Multi_key

Denne linje får A-tasten til at opføre sig ordentligt. Du får lige mine
æø-taster også. Så kan du selv pusle lidt med det.

keycode  38 = a A aring Aring

keycode  <det nummer til o> = o O oslash Ooblique
keycode  <det nummer til e>  = e E ae AE

Put disse numre i din en fil, for eksempel .xmodmap og sørg for at
kommandoen xmodmap .xmodmap bliver kørt i forbindelse med opstart af x.

Du kan med kommandoen xmodmap -pke få en liste over hvordan tastaturet
ser ud nu. Den kan du eventuelt rette i.

Et par andre rare ting når vi snakker xmodmap, det er at slå capslock
fra - og evt. sætte den til escape hvis man er vi-bruger - og hvis man
koder meget, kan det være rart med _ på shift-space.

--
Sune