Re: [LOCALE] Vagar/sørvåg

Ole Laursen skrev:

> I Gnome er der en vejrstation der hedder Vagar/Soervaag. Der var en
> svensker der mente at det skulle være Vagar/Sørvåg, hvilket jo lyder
> rimeligt nok. Men er der nogen det kan oplyse mig om hvad det hedder
> på dansk?

Svenskeren har ret i hvad det hedder på dansk.  På færøsk hedder det
Vágar/Sørvágur.  Det er vejrstationen på lufthavnen.

> Det er tilsyneladende et sted på Færøerne, som i øvrigt mystisk nok
> ikke har deres eget land, men står under Danmark (i modsætning til
> Grønland).

Det lyder lidt absurd.

> Hvis man nu skulle fikse det sidste, ville man så forresten placere
> Færøerne i "Atlanterhavet" eller i Europa? Island ligger
> tilsyneladende i Europa, mens Grønland ligger i "Atlantic".

Færinger regner normalt Færøerne for en del af Europa.  Og det gør
geologer og oceanografer i øvrigt også (mine bekendte indenfor de fag
kalder i det mindste Færøernes nordlige kontinentalskråning for
Europas stejleste).  Hvad meteorologer mener er jeg ikke sikker på.

Jacob
--
Skåne Sjælland Linux User Group - http://www.sslug.dk/
Næste møde: Sandkassemøde i Roskilde.