Re: [LOCALE] tid i det svanska localet

On Fri, Jul 18, 2003 at 07:29:22PM +0000, David Pettersson wrote:

> Det finns inget enkelt svar på den frågan. Traditionellt har det varit
> punkt men i och med engelskans inflytande tror jag att kolon är
> vanligare, iaf inom datorvärlden.

Jag tyckar inte det er amerikanskt, jag gillar faktiskt sjölva kolon
därför att det inte använder punkt som jag förbinder med amerikaskt
decimaltecken. Dvs att punkt kan förväxlas med nogot decimalt, var kolon
inte kan förväxlas, och kolon vill därför vara säkrara.

> Tydligen är kolon i klockslag svensk standard numer. Däremot är det
> punkt som gäller i myndigheternas och TT:s skrivregler.
>
> Se:
> http://www2.riksdagen.se/Internet/Spraktorg.nsf/0/c125697a0040d657c125681e00634d66?OpenDocument
> http://www.tt.se/ttskrivregler/tecken.asp

Tack för referencerna.

Ursäkta mitt svenska, men jag tänkte att det ville ge mera uppmärksamhet
för den publiken som borde vara interesserad.

Hälsningar
keld