Re: [LOCALE] Ugyldig Unicode

John Vang Poulsen skrev:

> Har set, at DK tegn ikke understøttes default, sættes det
> så til Locale, eller??

Jeg kalder den specifikt med de tegntabeller jeg skal
oversætte mellem.  For eksempel bliver indkommende
UTF-8-kodet post sendt igennem `uniconv -encode iso-8859-1
-decode utf-8`.  Jeg vil gætte på at filerne på dit
FAT32-filsystem er kodet med "iso-8859-1", "windows-1255"
eller "cp-1251".

> Og til sidst: Hvad skal jeg præcist skrive for at få Win
> filerne konverteret til UTF-8?

Nu ved jeg ikke lige hvilket af de ovenstående tre gæt der
er korrekte, men jeg tror det her vil virke:

   husk=`locale|grep LANG`
   export LANG=C
   for fat in /mnt/fat32-disk/katalog/* ; do
      utf8=`basename ${fat} | uniconv -decode windows-1255 -encode utf-8`
      uniconv -decode windows-1255 -encode utf-8 < "${fat}" > "/tmp/${utf8}"
   done
   export ${husk}

Jeg har skrevet det, så det lægger de konverterede filer fra
kataloget "/mnt/fat32-disk/katalog/" (et sted på dit
FAT32-filsystem) i kataloget "/tmp/".

Jacob
--
Bruger du Linux? Er du skrevet i mandtal? "Linux Counter":
                     http://counter.li.org/enter-person.html