Salmonsen på webben

Projekt Runeberg (http://runeberg.org/) har arbetat sedan 1992 med att
digitalisera äldre nordisk litteratur och gjort den öppet tillgänglig
på Internet.  De senaste två åren, har det mesta arbetet gått åt till
"Nordisk familjebok", det stora klassiska svenska uppslagsverket, och
det arbetet börjar nu närma sig fullbordan, http://runeberg.org/nf/
Det är 1. och 2. udgave, 20 + 38 bind, 44.000 sidor i faksimil.

Ett annat stort verk, som jag själv gärna skulle vilja ha på nätet, är
danska "Salmonsens konversationsleksikon" (26 bind, 1915-1930).
Jag vet inte om det är möjligt idag (ophavsret, finansiering, ...),
men jag är övertygad om att det **kommer att bli möjligt** någon gång
i framtiden.  Jag har börjat undersöka dessa möjligheter.

Erfarenheten från det svenska uppslagsverket säger att den största
delen av arbetet består i att skapa ett index över artiklar och
sidnummer.  Detta index behövs för att kunna göra en användbar
sökfunktion till den digitala utgåvan.  Vi är ännu inte klara med
indexet till Nordisk familjebok.  Eftersom indexet måste skapas
manuellt (OCR är inte tillräckligt tillförlitligt), och inte bryter
mot verkets copyright, så kan arbetet påbörjas redan nu.

För att visa hur detta kan gå till, och kanske locka några danska
entusiaster att hjälpa till, har jag idag börjat med indexeringen.
Det hela görs via Projekt Runebergs wiki på sidan
http://runeberg.org/wiki/Salmonsens_konversationsleksikon

Som ni ser, har jag indexerat 12 sidor (1 %) av förste bind.  :-)

Ett första steg kunde vara att översätta den inledande texten till
dansk.

--
  Lars Aronsson (sslug@sslug)
  Projekt Runeberg - ditt digitala bibliotek - http://runeberg.org/