Re: [LOCALE] Betatest

On Tue, 27 Aug 2002 12:37:02 +0200 (MET DST),
Goran Andersson <sslug@sslug> wrote:

> När man söker efter ett ord, letar den bland alla böjningsformer av
> orden i databasen, och sökningen är case-insensitive.
>
> Funktionen "full information" fungerar bara för ord på grundform
> och är case-sensitive. Anledningen till att denna funktion finns
> är att all orddata (logiskt sett) är uppdelad i poster som
> utgår från ordets grundform. Funtionen "full information" är alltså
> till för att man ska kunna granska en hel sådan post. Det är också
> här man kan korrekturläsa ordet, dvs hela posten.

Nu er jeg med. Det ville nok være rart hvis man fra en "full
information"-side kunne gå til en "Søk ord"-side med det samme ord eller
at man på anden måde hurtigt kan rette i en bøjningsform når man laver
korrekturlæsning. Måske burde man også kunne sige at en enkelt
bøjningsform

> Sök efter t.ex. "visa", klicka på "visa (1)" och följ instruktionerna
> där.

Jeg tror der er et caching-problem. Hvis jeg søger på et ord, ændrer en
af ordklasserne og søger på det igen får jeg det gamle resultat hvis jeg
bruger Lynx, men det nye hvis jeg bruger Mozilla.

Hvis der kun er et resultat på en søgning, ville det også være rart hvis
man kom direkte hen til ordets side, hvis der kun er et resultat af
søgningen, så man slipper for at vælge ord(1).

> Jo, det kommer i XD version 1. Den prototyp som är uppe följer
> specifikationen XD version 0 :-)

Det lyder godt, så kan jeg få genindført nogen af de egennavne jeg
prøvede at putte ind i den danske ordliste.

Til det gamle system var der en side, hvor man kunne få præsenteret 100
ord og få lov til at fortælle om de var rigtigt eller forkert stavet
(eller den mulighed jeg brugte mest: ved ikke). Kommer der noget
lignende med det nye system?

Jeg har vist fået lavet noget underligt i databasen. Jeg har tilføjet
Jens som egennavn to gange. Hvis man laver en "søk ord" på jens får man
kun det ene resultat. Hvis man laver en "fuld information" på Jens får
man begge. Er der noget galt eller er det fordi jeg har erklæret den ene
"Fel"?

Det er ganske smart at man kan tilføje en gruppe ord på en gang. Måske
var det også en ide at man samtidig kunne tilføje nogen af bøjningsformerne?
Fx kunne man indtaste:
visa, ,visan, ,visor, ,visorna
sång, ,sången, ,sånger, ,sångerna

Hvad gør man hvis et ord i en eller flere former kan staves på to måder?

Jeg ved ikke hvor udbredt det er, men jeg har svært ved at forstå ord
som substantiv, adjektiv osv. Jeg ved ikke med svensk, men på dansk har
vi gode danske ord, der er til at forstå: navneord, tillægsord, osv. Det
ville være rart hvis man kunne skifte mellem disse betegnelser.

--
Anders Bo Rasmussen