Re: [LOCALE] dsdo

On Wed, 29 May 2002 01:17:41 +0200 (MET DST),
Jacob Sparre Andersen <sslug@sslug> wrote:

> Ja.
>
> Der sker noget. Men det er primært kedelige tekniske ting.

Det lyder godt.

> Bo Pedersen, Henrik Grove og jeg har i de seneste par uger
> arbejdet på en automatiseret grammatisk kategorisering af
> ordene i ordlisten (over 50% af ordene kan kategoriseres
> automatisk med vores nuværende systemer).

Ved at kigge på ordendelser og så se at alle formenerne er der eller
hvad? Fx hvis X, Xen, Xe, Xene er i ordbogen og X kun indeholder små
bogstaver (ingen store bogstaver, mellemrum eller andre tegn), er det
nok et navneord med X som rod.

> Og så sent som i dag har Henrik Grove og jeg siddet og rodet
> med problemet med at implementere en webgrænseflade til
> ordlisten, der kan bruges til at tilføje grammatisk
> information. Hvis der er nogle hajer til at implementere
> webgrænseflader til databaser, så er der en beskrivelse af
> databasens design her:
>
>    http://jacob.sparre.dk/temp/referat-2002-03-12.ps.gz

Det er jeg ikke haj til. Uanset hvilket program jeg har lavet, har
brugergrænsefladen været det kedelige. Hvor langt er i nået med at lave
webgrænsefladen?

Hvordan kommer der nye ord i ordbogen? Ud fra de ord jeg har set går jeg
ud fra at der er blevet hentet hjemmesider eller news ind, og brugt som
data. Er det korrekt? Blandt andet den store mængde af engelske ord får
mig til at tro det.

Hvis man hiver ord ind fra news eller hjemmesider, ville det være rart
hvis sætningen eller afsnittet også blev gemt, så man kan se i hvilken
kontekst ordet forekommer i. Det er ret svært at vide om et ord er
stavet forkert eller i virkeligheden er et andet ord. Dette gælder
specielt for egennavne.

En anden feature, som jeg synes manglede ved den gamle webgrænseflade,
var at man kunne få det samme ord flere gange, selvom man havde svaret
"ved ikke" til om det var stavet korrekt. Det kunne være smart, hvis man
loggede ind, og kun fik ord som man ikke havde kigget på før.

--
Anders Bo Rasmussen