Presentation

Hej, jag tänkte jag skulle ta och presentera mig, eftersom jag nu
varit med på listan ett par dagar.

Jag heter Lars Aronsson och bor i Linköping, Sverige.  Där driver jag
min egen konsultfirma Aronsson Datateknik (http://aronsson.se/) och
ett antal egna projekt, som har mer eller mindre anknytning till fri
programvara och språkteknologi:

 - Projekt Runeberg, http://www.lysator.liu.se/runeberg/
   En website med klassisk nordisk litteratur i fulltext, som jag
   grundade i december 1992.  Den mesta litteraturen är inscannad i
   faksimil för fotografisk exakthet, till exempel så här
   http://www.lysator.liu.se/runeberg/dalihist/0431.html

 - Elektrosmog, http://elektrosmog.nu/
   En mailinglista om trådlösa nät (WLAN) i publika miljöer, som jag
   grundade i augusti 2000.  En av tankarna bakom Elektrosmog är att
   alla som har bredband hemma kan sätta upp en WLAN access point och
   erbjuda besökare gratis trådlös tillgång till Internet.  På det
   viset utbreder sig en osynlig elektrisk smog av konnektivitet, utan
   att betala höga avgifter till mobiltelefonbolagen (3G, GPRS).

 - Susning.nu, http://susning.nu/
   En helt öppen, svenskspråkig wiki-website, som jag grundade i
   oktober 2001 och som idag har över 5000 sidor i alla tänkbara
   ämnen.

Wiki betyder tre saker: (1) alla kan redigera alla sidor på websiten,
(2) man skriver vanlig text, även för att skapa länkar, och behöver
inte kunna HTML, och (3) med versionshantering sparas alla gamla
versioner och alla ändringar visas i "senaste nytt"-listan.

Man kan säga att mina intressen handlar mer om "open content" och
"open connectivity" än om "open source".  :-)

Linköping ligger 2 timmar från Stockholm i riktning mot Malmö.  Vid
Linköpings universitet finns Lysator, en dataförening för studenter.
Lysators 20-årsjubileum i april 1993 hade besök av Linus Torvalds.
Lysators webserver, som var den första i Sverige, hade då varit i gång
i över en månad.  I Linköping finns också firmorna www.cendio.se
(Linux-baserade lösningar), www.roxen.com (Roxen Webserver),
www.secretlabs.net (Pythonware) och www.saab.se (militära flygplan,
http://www.gripen.com/image_gallery/).