Dansk udtryk for "Open Source"

Rødder:

Ovre på sslug-itpolitik har der kørt lidt snak om hvilken
betegnelse vi bør bruge om "open source software".

Ole Tange skrev blandt andet:

> Open Source Software == Free Software (as in free speech)
>                      == fri software.
>
> Og da 'fri software' på dansk er utvetydigt (og at vi
> dermed ikke har det engelske misforståelsesproblem) vil
> jeg foreslå, at vi fremover benytter benævnelsen 'fri
> software', _inden_ Open Source er blevet indarbejdet.

Jeg havde en del imod dette til at begynde med, da jeg som
en rygmarvsreaktion skelner mellem "free software" (à la
GNU) og "open source software". I virkeligheden er
GNU-licensen jo også en "Open Source"-licens.

Nu, hvor jeg har sundet mig lidt, synes jeg at Oles forslag
er godt. - Bortset fra at jeg af princip skriver
"programmel" og ikke "software".

Hvad siger I?

Jeg vedlægger Hans' udkast til næste udgave af
fremmedordbogen.

God fornøjelse,

Jacob
--
"There is nothing worse than having only one drunk head."