Re: [MISC] Frivillige (Danske projekter) (fwd)

> Selvfølgelig. Måske blev jeg distraheret af, at der kun var en
> diskussion om det betimelige i hele oversættelsesideen. Det pirkede nok
> lidt til min tålmodighed ;-)

> Ja, og hvis hele KDE kunne snakke dansk ville det da være rigtigt fedt.

Det meste af KDE kan vist dansk!

> Keld har gjort et stort arbejde med fordanskning, og så vidt jeg ved
> har han også set hele den ordliste igennem, der ligger i ispell. Men
> alt det der har med orddeling og ordsammensætninger er så vidt jeg ved
> stadig ikke alt for pænt.
>
> Der har svenskerne en pænere affixtabel. Men da der tilsyneladende ikke
> blandt SSLUG's medlemmer er nogen, der har så meget formel ballast i
> det danske sprog, at de kan bearbejde tabellen selv, var ideen at vi
> kunne forsøge at få nogle af de sproguddannede folk, som arbejder for
> vores skattepenge til hjælp.

jeg har arbejdet en del med vores danske ordlister, også
for at lave pænere affixtabeller. Jeg fik vist kogt det ned til
60.000 ord med affixtabeller og fik de fleste bøjninger med.
Den danske ordliste var noget usystematisk - mange bøjninger manglede.
jeg gik desværre i stå på et tidspunkt, min maskine gik i sort,
min email gik i sort og jeg havde en masse deadlines. Jeg er vist
ved at være ovenpå igen, og skal ikke rejse så meget de næste par
måneder, så det kan ske at jeg får taget mig sammen.

> Mht. affixtabeller er det vist bare at gå i gang, med mindre Keld har
> noget imod det.

Jeg vil da selvfølgelig gerne samarbejde med andre.
Hele fordanskningen er også noget vi diskuterer i DKUUG, vi har
et møde om det på næste mandag, og vi kunne også diskutere det
på SSLUGs hyggemøde i morgen tirsdag.

Keld