Re: [ITPOLITIK] Tanker om IT-Politik

> Der er ikke noget i vejen for, at softwaren, som sælges løst, kan fåes
> i en udgave, som passer præcist til en given hardware, så man blot
> skal trykke på en enkelt tast for at få alt installeret.
>
> /Ole

Det er vel neppe noen butikk som med vilje selger programvare som ikke
passer til den hardware de ønsker å selge til kunden.
De ønsker vel ikke å lage bråk med kunden heller.
Det lettere er å preloade operativsystemer og selge lisenser.
Så kan jo kunden selv velge uten at det er umenneskelig i få det til.
Nu som Vista kommer preloaded og hvor kunden selv velger
språk - KUN ETT SPRÅK VEL Å MERKE :-) - ved installasjon - burde det
ikke være umenneskelig
å kunne legge inn Win/MacOS/Linux etc samtidig slik at kunden kan
velge og betale selv.

Problemet er billig hardware som kun kan brukes med ett operativsystem
og kunden tenker kortsiktig og har mere penger enn visdom som regel.

Det bør være oppmerksomhet på mobiltelefoner/PDA
som er programvaremessig sperret fra
å bruke f.eks Skype, SIP IP-telefoni etc.
Dette markedssegmentet kommer til å vokse voldsomt.
Jeg er allerede eier av en Skype-Phone fra 3, og den telefonen som
ligger i min lomme
er ikke av nyeste dato - Den er bygd i uke 20 år 2000.
Unge menn på 13 år har nyere, dyrere og bedre.
Lort - Unge damer på 7 år har bedre :-)

Ett godt eksempel er iPhone som er
sperret der det ikke passer
for produsent og tjenesteleverandør som har felles interesser mot konsumenten.
Staten har her interesse-felleskap med leverandørene ved at høy fortjeneste
gir høyere skatteinntekter.
En ukjekk systemfeil som koster grove mengder med penger for EU-borgere.
Ta bare en titt på SMS priser - NOK 1.50 per stykk TIL  EU er ikke billig.
Hva det for koster en EU borger som "roamer innen EU" må gudene vite.
For meg med kontantkort koster det eksakt 50 Eurocent per SMS -
Det minner stygt om halvparten av prisen for å få ett gammeldags
papirbrev levert i en postkasse
av ett menneske som går på føtter.
Sikkert ikke tilfeldig at de fleste telefoner er operatørsperret :-)
Jeg kunne jo finne på å kjøpe ett kontantkort i nærmeste kiosk for 25
kroner og stappe inn i telefonen.
Jeg kunne sågar finne på å kjøpe en GSM telefon med plass til 2
SIM-kort som kan brukes samtidig og som har  WLAN og Skype - (JEG
kommer til å gjøre det :-)
(Jeg har gjort det delvis - Jeg må bare finne noen
som har nøkkelen til operatørkjettingen :-)
Men det er altså mindre enn 1% som kommer til å gjøre det. Mindretallet.
Flertallet kommer ikke til å klare å tenke tanken en gang,
men de kommer til å betale rådyrt slik de allerede gjør.
Det er ukjekt å stjæle sukkertøy fra spebarn bare fordi man kan.

Ikke helt uaktuelt må vite:
EU to cut cross-border SMS prices by 70%
http://www.euractiv.com/en/infosociety/eu-cut-cross-border-sms-prices-70/article-174240?Ref=RSS

Det er slikt som må til når ikke hvermansen får lov til å kjøpe
seg en GSM sender og roame slik de vil :-)
Frihet til å velge.

(Ja jeg er systemkritiker - Liberalistisk sådan :-)

En hvitsnippet finere form for statlig støttet hærverk på det frie
markedet liker jeg dårlig.

Mvh
Jim Oksvold

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2008-08-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]