Re: [ITPOLITIK] Tanker om IT-Politik

Ole Tange skrev:
On 6/17/08, Mads Lindstrøm <sslug@sslug> wrote:
 man, 16 06 2008 kl. 10:54 +0200, skrev Ole Tange:

 > B undling af operativsystem og computer skal forbydes.
 > Operativsystemet skal sælges separat.

Det her punkt er jeg uenig i af to grunde.

 1) hvordan afgrænser du computer? Er det IBM kompatible PC'er eller er
 MAC-s også inkluderet? Ville Asus EEE også være inkluderet? Hvad med
 avancerede mobiltelefoner? Før du siger jeg er langt ude med
 mobiltelefoner, så tænk på at de kører kontorprogrammer og Linux på
 nogen af dem.

 Og afgrænsningen stopper ikke her. Hvad med spillekonsoler, video og
 fjernsyn?

Afgrænsningen kunne f.eks. være, at det kun gælder for alle
virksomheder, der er dømt for monopolmisbrug, så der åbnes op for, at
enhver enhed, som normalt sælges med en dømt monopolmisbrugers
operativsystem, kan installeres med et alternativt operativsystem.

Måske kunne kriteriet være at operativsystemer, som sælges selvstændigt ikke må bundles?

Det vigtige er dog, at forbrugeren tydeligt kan se prisen for
operativsystemet og aktivt skal vælge dette til.

 2) Det andet er brugervenlighed. Hvis man bundler hardware og OS spiller
 brugeren for selv at skulle installere sit OS. Og producenten får
 mulighed for at tilpasse OS'et lige til det hardware den skal kører på,
 såsom Mac gør med Mac OS, Asus gør med Linux eller Commondore gjorde med
 deres computere (Fx. Amiga og C64).

Der er ikke noget i vejen for, at softwaren, som sælges løst, kan fåes
i en udgave, som passer præcist til en given hardware, så man blot
skal trykke på en enkelt tast for at få alt installeret.

På det IT-politiske valgmøde før FV2007, så gik forslaget på at man kaunne lade kunden betale særskilt for at få registreringsnøglen udleveret, samt sikre kundens ret til at slette harddisken uden at tabe garantien.

/Ole

sslug-itpolitik er, som SSLUGs øvrige emaillister, et frit debatforum hvor hvert enkelt medlem er ansvarlig for sine egne indlæg. Indlæg #20699

/esni

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2008-08-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]