Re: [ITPOLITIK] DR skal bruge åbne standarder

Ole Tange skrev:
On 1/4/07, Jesper Krogh <sslug@sslug> wrote:
I sslug.itpolitik, skrev Kim Schulz:

>  Ved ikke om i har set denne,
>  http://kum.dk/sw52455.asp
>  De nye public-service krav til DR
>
>  bl.a. følgende punkter finder jeg interessante:
>
>  - DR skal anvende åbne standarder i forbindelse med
>  on-line-virksomheden.

Jeg synes, det lyder fremragende, at public service-kontrakten nævner åbne standarder. Desværre står der også, at kontrakten løber i perioden 2007-2010. Så DR vil kunne hævde, at de har indtil 2010 til at få åbne standarder på plads.

Kontrakten nævner ikke bare åbne standarder, den kræver åbne standarder!

Naturligvis kan DR hævde så meget, men der er tale om årlige beløb, og hvis de intet fortager sig i løbet af 2007 for at overholde kontrakten, er den ikke overholdt, hvorfor udbetaling stopper. Det vil være forholdsvis enkelt at vinde en sag om medielicens, hvis ikke du kan anvende DRonline med åbne standarder.

Kan vi lave en konkret liste af ting hvor DR _ikke_ opfylder disse krav
idag.. og det derfor giver linuxbrugere problemer.

Hvis de ikke har konkrete planer (dvs. med deadlines) for de ting, så kunne jeg nemt forestille mig en pressemeddelelse med overskriften: "DR har ingen konkrete planer om at leve op til public service-kontrakten".

/Ole

sslug-itpolitik er, som SSLUGs øvrige emaillister, et frit debatforum hvor hvert enkelt medlem er ansvarlig for sine egne indlæg. Indlæg #20051

Den digitale signatur har nogle ganske bestemte deadlines, og betalingen afhænger af, om borgerne vil bruge den (skidtet).

Så man kan sagtens være pessimist og sige på forhånd, at det hele er ligegyldigt og ubrugeligt. Man kan også vælge at være optimist og holde øje med, at kravet om anvendelse af åbne standarder følges.
--
Med venlig hilsen
Steen Jensen