Re: [ITPOLITIK] Overklistret net m ed "Microsoft Office System nye filformater er åben standard"

Keld Jørn Simonsen skrev:

> Jammen hvis konkurrenterne på forhånd er udelukket fra at påvirke
> standarden, så kan man altså ikke kalde det en åben standard. Dvs din
> test er ikke tilstrækkelig. Se mere om dette på
> http://www.aabne-standarder.dk/ - hvor der også er en uformel test på
> hvad der kan kaldes en åben standard. Bla. tales der om at folk fx fra
> DKUUG kan påvirke standarden, hvilket DKUUG-medlemmer faktisk har gjort
> i en del tilfælde.
>
> Hilsen
> keld
>

> sslug-itpolitik er, som SSLUGs øvrige emaillister, et frit debatforum
> [...]
Keld

Grundlæggende tror jeg ikke der er stor afstand imellem vores påstande,
men jeg tror at problemet er at du blander a priori viden sammen med a
posteriori viden.

Hvis du kender specifikationens tilblivelsesproces så ved du måske
allerede at den ikke er åben.

Hvis du derimod blot har resultatet af specifikationsarbejdet, kan min
test bruges til at afgøre om standarden er åben.

MOOX er egentlig et godt eksempel - du ser på dens tilblivelsesproces og
kommer frem til at denne standard næppe med nogen ret kan kaldes åben.

Min test, som kun ser på resultatet, kommer frem til at det er tvivlsom
om den kan implementeres uden 'hjælp' fra MS, og næppe i sin fulde
udstrækning på andre platforme end windows. DERMED DUMPER MOOX OGSÅ I
MIN TEST.

pdf-formatet er implementeret uafhængigt på mange platform. Hvis pdf -
formatet havde været en standard, ville det ifølge min test ville
derfor have været en åben standard.

MPEG er en serie af standarder, som er implementeret af ISO og IEC i
fællesskab (dele af standarderne er endda også implementeret af ITU).
Selvom processen har været åben, er resultatet ikke blevet en åben
standard, da der er alvorlige restriktioner på implementation,
distribution og anvendelse. MPEG dumper i min  test, netop pga kravet om
licensbetaling.

locale-standarden har efter sigende kun en implementation, som bruges i
alle '-x' systemer. Hvis dette er rigtigt, og ingen har forsøgt at
implementere standarden på andre platforme, så kan testen ikke svare på
spørgsmålet om standarden reelt er åben.

mvh
Eskild