Re: [ITPOLITIK] Overklistre t net med "Microsoft Office System nye filformater er åben standard"

On Wed, Nov 29, 2006 at 06:51:34PM +0100, Martin Schlander wrote:

> Hmm.. Gad vide om det er tilfældigt at kampagnen starter kort tid efter at
> Novell har lovet at lave en implementation af formatet, så MS kan slå på at
> der findes flere implementationer.

> Ecma-godkendelsen er da vist bare en formalitet. Derudover tror jeg det er
> svært at sige at PDF er en åben standard uden også at sige at MOOX er det.
> Omend mindre åben end ODF da udviklingen er sket i lukkethed, som Keld
> nævner.

Der findes ISO standarder for PDF, bl.a ISO 19005.

Mere præcist er det vedligeholdelsen der skal være åben. Udvikling af
mange standarder begynder i lukkede grupper, fx Unix og C.

Ellers mener jeg da ikke at Adobes PDF er en åben standard.

Hilsen
keld