Re: [ITPOLITIK] Overklistret net med "Microsoft Office System nye filformater er åben standard"

Jesper Krogh wrote:
> Hvis man har været lidt på diverse nyhedssites idag, så kan man se
> bannerannoncere med teksten:
>
> "Microsoft Office System nye filformater er åben standard".

Hmm.. Gad vide om det er tilfældigt at kampagnen starter kort tid efter at
Novell har lovet at lave en implementation af formatet, så MS kan slå på at
der findes flere implementationer.

> Men altså.. Det er jo _ikke_ en åben standard, den er endnu ikke
> godkendt i Ecma (ifølge Keld). Så er dette bare et forsøg på at "tale
> det til at være en åben standard".

Ecma-godkendelsen er da vist bare en formalitet. Derudover tror jeg det er
svært at sige at PDF er en åben standard uden også at sige at MOOX er det.
Omend mindre åben end ODF da udviklingen er sket i lukkethed, som Keld
nævner.

Der er vist desuden noget med at nogle dele af formatet er patenteret - så
selvom man har MS' højhellige løfte om at de ikke vil sagsøge, så kan man
vist ikke implementere det under GPL, jeg er usikker på om det forholder
sig anderledes med LGPL. Jeg er desuden også usikker på om nogle af disse
forhold er ændret siden.

SUSE Linux begynderguide: http://suse.linuxin.dk
Begynder? Valg af distro: http://godtigang.linuxin.dk/distro