Re: [ITPOLITIK] gymnasierne kan blive grosted for Linux

On Tue, 28 Nov 2006 21:17:10 +0100, Jørgen Ramskov
<sslug@sslug> wrote:

>Ubuntu afholder en "Open Week" (se mere her:
>https://wiki.ubuntu.com/UbuntuOpenWeek) hvor der er/vil være en række
>events og en af dem der lige har været er "Ask Mark - Mark Shuttleworth"
>(hans nick er sabdfl). Et af de spørgsmål han blev stillet er faktisk
>relevant til denne diskussion, så det spørgsmål og hans svar kommer lige
>her:
>
>=== Cut ===
><Seveas> <ToonArmy> QUESTION: What needs to be done to push FOSS
>software in UK schools today? I have come through schools that have used
> [...]

Jeg er faktis helt enig i hans betragtninger. Hvilket bringer mig til
en side vi ikke har debatteret så meget i denne tråd nemlig at vi er
nød til at kæmpe den sag på to fronter.

Vi er nød til at vise den øverste ledelse at Fri Software kan være
rantabel i kroner og øre, men vi er også nød til at vise lærerne at de
kan få programmer der kan understøtte deres undervisning.

Til lærerne skal vi finde og vise det undervisningsmateriale der
findes, som har tilhørende linux programmer som kan bruges i
undervisningen.

Det er for eksempel:

Dansk: Dansk frammedordbog, Programmer til hjælp for elever med stave
vanskligheder, Rogrammer til hjælp for elver med tegnsætnings
problemer.

Frammed sprog: Dansk-tysk og tysk-dansk ordbog, dansk-fransk og
fransk-dansk ordbog o.s.v. grammatik programmer

Er vi overhoved i stand til at leverer det til linux? Hvis ikke så er
vi jo ikke klar til at gå ind på gymnasierne.

--
Med venlig hilsen
Kurt Frederiksen