Re: [ITPOLITIK] Overklistre t net med "Microsoft Office System nye filformater er åben standard"

On Tue, Nov 28, 2006 at 10:22:22PM +0100, Eskild Nielsen wrote:

> Det er forholdsvis enkelt at afgøre om en specifikation er en standard -
> det er 'blot' et spørgsmål om se hvorfra man kan skaffe sig mulighed for
> at inspicere specifikationen i uforkortet udgave.
>
> Derimod er det sværere at afgøre om en standard i praksis er åben.
> Så vidt jeg kan se er den ultimative måde at afgøre det at forsøge en
> uafhængig implementation på en anden platform en den oprindelige. Hvis
> dette kan lade sig gøre - uden at søge oplysninger uden for
> specifikationen (evt. suppleret med generelle opslagsværker) og uden at
> [...]

Det er også et krav for åbenhed at der er åbenhed i
tilblivelsesprocessen. Ellers kan fx et enkelt firma sætte sig på en
standard og få gevaldige fordele af at være dem der sætter standarden,
og være dem der først og bedst implementerer standarden. Tænk Microsoft,
som har lavet en del standarder, som de er de eneste der har
implementeret.

Hilsen
keld