Re: [ITPOLITIK] Overklistret net m ed "Microsoft Office System nye filformater er åben standard"

Keld Jørn Simonsen skrev:

> IETF-standarder mener jeg også skal være med i kategorien "Åbne
> Standarder".  Og IEEE. Og så er der standarder fra ISO som har patenter
> i sig, og som jeg derfor ikke vil kalde en åben standard.
>
> Men måske at sige, ISO, IETF og IEEE standarder som åbne, er måske en
> vej frem
>
> Hilsen
> keld
>

> sslug-itpolitik er, som SSLUGs øvrige emaillister, et frit debatforum
> hvor hvert enkelt medlem er ansvarlig for sine egne indlæg. Indlæg #19991

Det er forholdsvis enkelt at afgøre om en specifikation er en standard -
det er 'blot' et spørgsmål om se hvorfra man kan skaffe sig mulighed for
at inspicere specifikationen i uforkortet udgave.

Derimod er det sværere at afgøre om en standard i praksis er åben.
Så vidt jeg kan se er den ultimative måde at afgøre det at forsøge en
uafhængig implementation på en anden platform en den oprindelige. Hvis
dette kan lade sig gøre - uden at søge oplysninger uden for
specifikationen (evt. suppleret med generelle opslagsværker) og uden at
pådrage sig krav om betaling af fx royalties, så er specifikationen en
åben standard - ellers mangler der noget.

Ovenstående er ikke en formel definition på begrebet åben standard, men
ment som en illustration af begrebet.

mvh
Eskild