Re: [ITPOLITIK] gymnasierne kan blive grosted for Linux

On Mon, 27 Nov 2006 19:24:20 +0100, Niels Elgaard Larsen
<sslug@sslug> wrote:

>Og den sammenligning er meningsløs. De fleste udgifter til hardware og lønninger
>er uafhængige af platformen.

Den er ikke meningsløs i en økonomisk overvejelse

Vi har en it-budget hvoraf en stor del af udgifterne er rimelig faste
uanset hvad vil vælger. El, Netværk, hardware, o.sl.v. Vi kan så se på
det vi kan vælge på software løsninger.

+ muligheder og - trusler

Fri software på linux
+ ingen licensomkostninger
+ Større frihed i fremtiden
- usikkerhed omkring udervisningsmateriale
- Alle lærer skal "omskoles" til helt nyt software
- Alle skoler vi samarbejder med bruger windows og windowsprogrammer.
- Erfa grupper med andre skoler bliver ubrugelige inden for software
området. (groft sagt)
- usikkhed i medarbejder staben omkring alt det nye.
- problemer omkring at sende og modtage elektonisk information fra
ministerier. (kan løses med mere uddannelse til administrativt
personale.)

Opsummering på risiko ved skift = mulighed for lille økonomisk gevinst
risiko for stor ekstra udgifter og uro i organisationen.

Bibeholdelse af eksisterende windows platform.
- licens omkostninger
+ udgift niveau rimeligt kendt.
+ Generel tilfredshed i organisationen med de tekniske løsninger
+ Erfa grupper fungerer godt
+ Ministerier bruger samme platform og integrationen mellem systemerne
fungerer og er gennemtestet.

Opsummering på risiko ved fortsat drift = Lille men kendt økonomisk
omkostning til licenser. Udgift niveau uden de store udsving.

Dette er selvfølgelig en meget grov opstilling og kan selvfølgelige
ikke taget direkte men det er den slags opstillinger vi hele tiden
tager i bruge. afvej fordele og ulemper og det vil næsten altid falde
ud til det eksisterende systems fordel.

>Måske hvis I skulle gøre det på een gang. Men hvis I gjorde det efterhånden som
>I alligevel skulle udskifte eller opgradere systemer, var det måske en anden sag.

Ja, men som jeg startede med at skrive, det vil kræve en ændring af
ledelsens holdning og så er vi tilbage til udgangspunktet. Der skal
mere til end en lille besparelse på licens omkostningerne til at få
ledelsen til at overveje et skift. Vi skal have de langsigtet og
politiske sider på plads samtidig med de økonomiske.

>Nej, men politisk vilje kommer ikke af sig selv.

Nej, men politisk vilje kommer heller ikke ved alene at påpege en
lille besparelse i et del regnskab af et funktionsregnskab  i et
afdelingsregnskab. Vi tale om besparelse i et cifret milions
størrelsen i regnskaber og budgetter der planlægges i 3-4 cifres
milion størrelsen

Det har bare ingen gennemslagskraft.

>Ja, det er derfor, der skal bruges åbne standarder.

Enig, men det er en anden snak.

>Har de en god implementation af åbne standarder som fx ODF?

Nej, men det er heller ikke noget krav til skolerne i dag. Jeg ser
heller ikke kravet i den nærmeste fremtid. Faktisk tror jeg ikke at
hverken lærer eller elever har nogen form for kendskab til at der er
kommet en åbenstandard for dokumenter og i bedste fald er de
fuldstændig ligeglade.

Man kan jo bare bruge word, det gør alle andre jo.

>Men omvendt er det også et gammelt trick at prakke folk en udgift på ved at få
>den til at se lille ud ved at sammenligne den med et meget større budget. Eller
>ved at fordele den på hver arbejdsplads, dagene i året, osv. (fx: TV-Licensen er
>kun 4 kr om dagen, et fjernsyn på afbetaling koster kun 200 kr om måneden, osv.,
>det var kun en meget lille del af Farums budget, der gik til rødvin, osv).

Som argument har du selvføgelig ret. Men den virkelige verden fungerer
nu engang lidt anderlendens. Jeg er sikker på at hvis jeg gik ind til
direktøren og fortalte at vi kunne spare 4 kroner på at købe 100
panasonic batterier frem for 100 duracell batterier så var han
fuldstændig ligeglad. Han ville ikke springe op og fotælle vores
indkøber af kontorartikler at hun fremover skulle købe panasonic
batterier. Tallet er simpelthen ikke stort nok.

Og det er netop det vi forsøger her. Vi vll have de økonomisk
ansvarlige til at bryde store dele af deres infrastruktur op og vores
argument er et lille beløb som dårligt er synligt i de tal de sidder
og regner med. Det er simpelthen ikke godt nok. "Alle" kender
beløbstørrelsen i dag og er stort set lige glade. Vi må altså finde på
noget mere/andet.

--
Med venlig hilsen
Kurt Frederiksen