Re: [ITPOLITIK] gymnasierne kan blive grosted for Linux

On Mon, 27 Nov 2006 12:55:24 +0100, Keld Jørn Simonsen <sslug@sslug>
wrote:

>Hmm, hvordan holder du dette op imod de norske resultater der taler om
>35-40 % besparelser, især på lønningsområdet? Regner du ind at man kan
>klare sig med færre personer til opgaven? Fx 5 i stedet for 7?
>De folk kan man vel så sætte til andet.

Det er min fornemmelse at besparelsen på lønområdet ligger mest i at
man opnår en skjult effektivitet forbedering i det at eleverne ikke
har samme muligheder for at ændre i systemernes grundopsætning,
hvilket stadig er et stor problem i windows verdenen. Dermed undgår
man også de mere eller minder halve løsninger som folk bruger til at
begrænse de skader.

Så vidt jeg kan forstå håndteres de fleste windows maskiner i
organisationer på op til omkring 100 - 150 pc'er som enkelt maskiner,
hvilket er voldsomt arbejdstungt.

For et par år siden brugte vi Ghost til at reinstallerer lokaler,
hvilket betød at vi skulle ud og sætte disketter i hver enkelt maskine
og starte den op og så sende image til grupper af maskiner. Det var en
tidskrævende opgave og sikkert den løsning de fleste små
organisationer bruger i en eller anden form.

På det tidspunkt kunne hver medarbejder måske klare ca. 60 klient
maskiner, hvor vi i dag klare ca. 140.

Jeg gætter på at den er den slags stordrift man opnår, hvilket godt
svare til ca. 40 % besparelse.

--
Med venlig hilsen
Kurt Frederiksen