Re: [ITPOLITIK] gymnasierne kan blive grosted for Linux

On Mon, 27 Nov 2006 13:01:42 +0100, Keld Jørn Simonsen <sslug@sslug>
wrote:

>med priserne i dag på hardware der er ikke den store forskel på at købe nyt
>og bruge gammelt. Noget dyrere, ja, men stadig måske 30 % besparelse.

Jeg kan ikke lige se hvor de 30% kommer i denne sammenhæng, hvis det
ikke er den længere levetid på udstyr man tænker på.

Jeg var måske ikke nøjagtig nok i beskrivelsen. Vi Kører kun med
udstyr der er serverce aftale på, hvilket i de fleste tilfælde betyder
udstyr der er under 3-4 år gammelt. Af erfaring har vi lært at udstyr
der er ældre end det fejler med væsentligt større frekvens og bliver
derfor arbejdstungt. Det er vigtigt for os at maskiner er ens i
hvertfald klassevis, da det letter administrationen på en lang række
punkter.

>Tjoe, det er jo dig der har skoen på og véd hvor den trykker.
>De ting du nævner er jeg enig i at der ikke er nogen særlig forskel mht
>platform. Men hvad koster brugeradministration, og licensadministration,
>og oprydning omkring programmer hos jer?

Det er næsten gratis i dag. Brugeradministrationen består af
oprettelse og slettelse af elever som sker automatisk på grundlag af
administrative rutiner omkring tilmeldig og udmeldelse af skolen.

Tilbage er vedligehold af eksisterende brugere, hvor det mest
almidelige er skift af glemte kodeord o.l.

Licensadministrationen er heller ikke voldsom stor i dag. I de fleste
tilfælde angiver vi hvor mange vi skal bruge og betaler ud fra det. I
andre tilfælde har vi en licens server, som holder styr på hvilke og
hvor mange licenser vi har i brug. En gang om året skal de så fornyes
og det kræver selvfølgelig lidt arbejde men ikke det helt store.

Det skal nok siges at for bare et par år siden var det helt
anderledens besværligt.

Oprydning omkring programmer sker ved at vi fra centralt hold
reinstallerer maskinerne rund om på skolen. Det sker i faste rutiner
omkring ferier og eksamentidspunterne.  Det er en næsten
fuldautomatisk rutine, som også bruges når enkelte maskiner fejler.

Igen er det meget anderledens end for bare et par år siden.

--
Med venlig hilsen
Kurt Frederiksen