Re: [ITPOLITIK] gymnasierne kan blive grosted for Linux

On Mon, Nov 27, 2006 at 01:51:52AM +0100, Kurt Frederiksen wrote:

> Jeg har lig skimmet de to tekster gennem. Så vidt jeg kan se taler man
> om skoler med omkring 50 pc'er hvor man bruger "gamle" maskiner.
>
> Det er langt fra min verden. Vi har ca. 1000 klient pc'er fordelt på
> hele skolen. Vi kan ikke drive det fornuftet på aflagte maskiner
> uanset hvilket system der ligger på dem. Selv om vi ikke har maskiner
> der er over 3 år gamle har vi fejl på 2-3 pr. uge. Dette tal er
> udelukkende hardware fejl og langt mindre end for bare nogle år siden.

med priserne i dag på hardware der er ikke den store forskel på at købe nyt
og bruge gammelt. Noget dyrere, ja, men stadig måske 30 % besparelse.

> [...]
> maskiner.
>
> Det er nok værd at bemærke at det ikke er driften af klient maskinerne
> der tager mest tid. En del tid går med at sætte mus, tastaturer,
> lyskanoner, lydkabler o.s.v. tilbage på plads, når lærer eller elever
> har flyttet dem. Det er Papirstop i printere, udskiftning af toner og
> hjælpe elever og lærer med div. spørgsmål.
>
> Alt det som ikke har noget med softwaren at gøre, er det mest
> arbejdstunge. Jeg har derfor svært ved at se hvordan vi skulle kunne
> spare 3,25 person væk, ved at skifte softwareplatform.

Tjoe, det er jo dig der har skoen på og véd hvor den trykker.
De ting du nævner er jeg enig i at der ikke er nogen særlig forskel mht
platform. Men hvad koster brugeradministration, og licensadministration,
og oprydning omkring programmer hos jer?

Hilsen
keld