Re: [ITPOLITIK] gymnasierne kan blive grosted for Linux

On Sun, 26 Nov 2006 15:16:51 +0100, Keld Jørn Simonsen <sslug@sslug>
wrote:

>Jeg er enig i de problemer som Kurt beskriver.
>
>Men besparelsen ligger langtfra bare i mindre udgifter til licenser.
>Totalt set skulle man kunne spare ca 50 % ved at bruge SkoleLinux
>og det gælder vel også edubuntu. Og de fleste af besparelserne ligger på
>mandskab, fordi Skolelinux er langt mere effiktiv at administrere.
>
>http://www.becta.org.uk/corporate/publications/documents/BEC5606_Full_report18.pdf
>http://developer.skolelinux.no/artikler/brukt_pc_skolemag.html

Jeg har lig skimmet de to tekster gennem. Så vidt jeg kan se taler man
om skoler med omkring 50 pc'er hvor man bruger "gamle" maskiner.

Det er langt fra min verden. Vi har ca. 1000 klient pc'er fordelt på
hele skolen. Vi kan ikke drive det fornuftet på aflagte maskiner
uanset hvilket system der ligger på dem. Selv om vi ikke har maskiner
der er over 3 år gamle har vi fejl på 2-3 pr. uge. Dette tal er
udelukkende hardware fejl og langt mindre end for bare nogle år siden.

En fornuftig drift hos os kræver ensartethed i maskinparken og en
stabilitet i den hardware vi bruger, som vi ikke kan opnå med "gamle"
maskiner.

Det er nok værd at bemærke at det ikke er driften af klient maskinerne
der tager mest tid. En del tid går med at sætte mus, tastaturer,
lyskanoner, lydkabler o.s.v. tilbage på plads, når lærer eller elever
har flyttet dem. Det er Papirstop i printere, udskiftning af toner og
hjælpe elever og lærer med div. spørgsmål.

Alt det som ikke har noget med softwaren at gøre, er det mest
arbejdstunge. Jeg har derfor svært ved at se hvordan vi skulle kunne
spare 3,25 person væk, ved at skifte softwareplatform.

--
Med venlig hilsen
Kurt Frederiksen