Re: [ITPOLITIK] gymnasierne kan blive grosted for Linux

On Sat, Nov 25, 2006 at 09:25:11PM +0100, Anders Ossowicki wrote:
> Keld Jørn Simonsen wrote:
> Disclaimer: undertegnede er gymnasieelev, og _har_ haft en del problemer når
> der skulle snakkes med skolens it-systemer.
>
> Naturligvis kan man lave en kampagne, men i mine øjne vil det være spildt
> krudt, da beslutningen i sidste ende alligevel hviler på den, til formålet,
> ansatte person.

Hmm, man kunne måske lave kampagne over fro disse it-folk.

men det er da nok ikke let. Hvis disse folk er vant til at køre MS
Windows, og ikke er særligt åbne for at køre noget andet. Det gælder vel
om at motivere dem. Og hvad skulle motivationen være?

men der findes nok nogen af disse it-medarbejdere der er åbne over for
Linux og frit programmel. Og kan se idéen i at spare penge og få et mere
stabilt system. Hvordan får man dem i tale?

> Endeligt er der også de noget specielle krav at tage højde for. Mit
> gymnasium er forholdsvist nyt (4 år) og har derfor en del fancy ting (som
> flere ældre gymnasier dog også har investeret i). Heriblandt er nogle
> såkaldte activboards, elektroniske tavler, der kobles til lærerens comuter
> hvorefter man både kan tegne på den fra computeren, og gemme tavlen (samt
> en masse andre smarte ting - det er faktisk ret fedt at lege med). Jeg
> tvivler på at ting som dette er understøttet i linux.

Det kan vel undersøges? Hvad mærke og model er det?

> [...]
> jeg har udleveret cd-ere til et par af mine lærere.
> Men igen tror jeg ikke at en kampagne er nogen løsning, og der er i hvert
> fald ikke nogen speciel anledning til det nu. For de fleste lærere markerer
> overgangen til selveje ikke de store omvvæltninger hvad deres pc-ere angår.
> De fortsætter med at crashe midt i undervisningen, fryse på kritiske
> tidspunkter, fejle til de opgaver de er i gang med, afbryde med irriterende
> påmindelser om opdateringer og meget andet. Og vi fortsætter med at udnytte
> disse problemer, til at oplyse folk om opensource, bid for bid.

Det er vel også noget man kunne reklamere for.
Hvordan får man disse folk bedst i tale?

Hilsen
keld