Re: [ITPOLITIK] Hvad er det lige der sker her? Microsoft, Novell og Open Source?

Jesper Krogh wrote:
> Hvad er det nu for noget .. der er en masse skriverier om patenter, men
> umiddelbart, så har man jo en naturlig skepsis overfor Microsoft.

Her er et åbent brev til communitiet:
http://www.novell.com/linux/microsoft/openletter.html

Her kan man finde FAQ om aftalen og se en 30 minutters pressekonference med
deltagelse af Novell, MS, HP, AMD, Goldman-Sachs og "City of Seattle".
http://www.novell.com/linux/microsoft/

Jeg har personligt stadig ikke helt fundet ud af hvilket ben jeg skal stå på
men kan da sige følgende.

Ligesom Erling mener jeg ikke det vil påvirke openSUSE-produktet som sådan,
på nogen måde. Det handler primært om erhvervsprodukterne, men det kan godt
påvirke Novells troværdighed.

Der er tale om en femårig aftale på nogle afgrænsede områder,
virtualisering, patenter, interoperabilitet. Microsoft og Novell er stadig
konkurrenter.

Jeg tror meget vel at dette kan ses som en historisk begivenhed, Microsoft
anerkender officielt Linux og muligvis også begyndelsen til enden på deres
position som monopolist.

Man skal også huske at i sin tid startede MS' brud på IBMs jerngreb om
branchen med en indbyrdes aftale mellem de to.

De forhold der bekymrer mig mest er:

Dokumentdelen er lidt uklar - i hvor høj grad vil MS understøtte ODF? Det
der står helt klart er at Novell vil (under)støtte Office "Open" XML i
deres version af OpenOffice.org - og de vil sende denne udvidelse
upstream - så må vi se om den bliver accepteret der.

Der er desuden tale om interoperabilitet mellem eDirectory og Active
Directory. Det lugter lidt af at der skal anvendes mere lukket
kommunikation for at lukke andre konkurrenter ude. Måske kan dette skabe en
splittelse som kan være til Microsofts fordel, "del og hersk", som man
siger.

Det virker også lidt som om at man bliver sat i en position hvor, bruger man
Novell-produkter er man beskyttet mod søgsmål for patentbrud, en
beskyttelse som man ikke vil have hvis man bruger samme teknologi på andre
Linux-produkter. Igen "del og hersk".

Der er også tale om lidt af et skifte fra Novells side, hvor de hidtil har
talt om med tiden at opensource flere og flere af deres produkter taler de
nu meget om "mixed source", lader det til.

Det bliver desuden yderst interessant at høre hvordan IBM, Red Hat, Sun,
Canonical m.fl. forholder sig.

SUSE Linux begynderguide: http://suse.linuxin.dk
Begynder? Valg af distro: http://godtigang.linuxin.dk/distro