Re: [ITPOLITIK] Folkebiblioteker og DRM

On 9/19/06, Peter Valdemar Mørch <sslug@sslug> wrote:
Thor Dekov Buur thor-at-dekov-buur.dk |Lists| wrote:
> Jeg mener selv, at have fundet et område, hvor det rent faktisk er
> berettiget at anvende DRM. Men det er jo ikke lige en hyldevare i open
> source-miljøet. Det tætteste jeg er kommet er vandmærkning af MP3-filer,
> men det giver kun en sporingsmulighed og ikke en kopisikring.

Hvis vi nu lige et øjeblik tilsidesætter den filosofiske og moralske
diskussion om DRM er en god ide, og beskæftiger os med det tekniske...

Er det så overhovedet *muligt* at lave DRM med open source software?

Ja. Som du selv beskriver nedenfor.

Hvis vi antog at der fandtes en open-source (GPL) afspiller der
overholdt DRM, ville det så ikke i ethvert filfælde være muligt at hente
source koden, fjerne DRM-begrænsingerne og så lave sin egen ikke-DRM
version af afspilleren?

Det vil det indtil TCPA bliver udbredt. Med TCPA kan udgiver sikre sig, at kun en autoriseret binaer kan afspille filen.

Da det undergraver brugerens frihed tager GPL v3 haand om netop det
problem. GPL v2 (og en stribe andre frie licenser) goer imidlertid
ikke.

Hvis man vil distribuere en "open-source baseret" (GPL) afspiller,
kræver GPL så ikke at man medsender nok source til at kunne  "cracke" den?

Jo. Indtil TCPA bliver udbredt.

Man kan have DRM supporten i afspilleren, i operativ systemet eller i
hardware (som i TiVo sagen), men indebærer DRM ikke automatisk minimum
ét closed-source / proprietært software (eller hardware) led af rent
tekniske grunde?

Nej. TCPA kan vaere fuldt ud dokumenteret. Se: http://www.lafkon.net/tc/ (letforstaaelig video) http://www.cypherpunks.to/TCPA_DEFCON_10.pdf

Er open-source DRM overhovedet en mulighed?

Hvis vi ser paa maalet med fri software (nemlig brugerens frihed) saa er det ikke. Hvis vi kikker paa licenserne, som de er udformet idet, saa er det.

/Ole