Re: [ITPOLITIK] Folkebiblioteker og DRM

Peter Valdemar Mørch <sslug@sslug> writes:

> Hvis man vil distribuere en "open-source baseret" (GPL) afspiller,
> kræver GPL så ikke at man medsender nok source til at kunne  "cracke"
> den?

Jeg mener ikke at der licensmæssigt er den store forskel på at lave
DRM og at lave kryptering og da GNU projektet har en
OpenPGP-implementation ser jeg heller ingen problemer i at lave en
tilsvarende licensieret implementation af en hypotetisk OpenDRM.

> Man kan have DRM supporten i afspilleren, i operativ systemet eller i
> hardware (som i TiVo sagen), men indebærer DRM ikke automatisk minimum
> ét closed-source / proprietært software (eller hardware) led af rent
> tekniske grunde?

Spørgsmålet er hvad det er man vil til livs med sin DRM. Skalaen går
fra fra den industrielle piratkopiering tæt efterfulgt af
"frihedskæmperen" et noget større spring til smånørden og endelig Den
almindelige Forbruger.

Den industrielle piratkopiering kan kun stoppes ved at kontrolerer
hele protokolstakken fra medie til *og* *med* piratkopistens
optageudstyr.

For den digitale forbruger er det nok med en copyright-bit og at
standardprogrammet fortolker copyright-bitten. Det kan sagtens gøres i
Open Source.

Basalt set er det et socialt og moralsk problem. Er sort arbejde ok
eller er det ikke ok. Teknikken er bare en halv løsning.

--
 http://peter.makholm.net/ | According to the hacker ethic, the meaning of
     sslug@sslug     |             life is not Friday, but it is not