Re: [ITPOLITIK] Folkebiblioteker og DRM

On Fri, 15 Sep 2006 12:13:50 +0200, Thor Dekov Buur
<sslug@sslug> wrote:

>Og hvorfor må man ikke stille spørgsmål ved fri software? Den bedste
>måde at udvikle sig på, er da at stille spørgsmål ved gældende praksis.

Selvfølgelig må man stille spørgsmål ved fri software. Men som jeg
forstod det ønskede du en DRM løsning og ikke en debat om fri software
og DRM.

Hvis det er debatten du er efter så synes jeg du skal følge de link
jeg angav. De viser netop nogle af de problemstillinger der er.

I bund og grund stiller det for mig en række væsentlige spørgsmål.

- Skal teknologi erstatte lovgivning?
- Hvem ejer den pc jeg køber?
- Hvem skal have kontrollen med den evt. DRM der er på min maskine?

Der er flere men lad os i første omgang nøjes med dem her.

DRM i den udgave som bl.a. musik industrien presser på for at få
erstatter lovgivning med teknologi. Dermed optræder de store
virksomheder som lovgivende, udøvende og dømmende magt uden nogen
mulighed for indsigelser.

DRM betyder også at min brugsret til udstyr jeg køber bliver
forringet. Vi ser det allerede med DVD optagere. Mange DVD optagere er
spæret så jeg ikke kan lave kopier af ting som det lovmæssigt er
tilladt at lave kopier af i danmark.

DRM betyder også at firmaerne vil bestemme hvilke programmer jeg skal
have på min maskine. Dermed kan de store firmaer også presse små
firmaer ud alene ved at sørge for at programmerne ikke kan køre på
samme maskine. Dermed ophører min adgang til at bestemme over min
maskine.

Det er selvfølgelige mere nuanceret end beskrevet her og punkter vil
kunne vendes og drejes på alle mulige måder.

>Jeg tror desværre, ikke du forstod baggrunden for mit indledende indlæg.
>Jeg agiterer ikke for DRM! Jeg undersøger, hvilke muligheder, der er for
>at lave elektroniske tilbud i bibliotekerne.

Ja, jeg har misforstået dit spørgsmål. Men jeg mener stadig at DRM som
det er udlagt af en række firmaer er fuldstændigt urimelig og hvis det
skal være kravet for at bibliotekerne kan udlåne digitale medier må
man undlade denne form for udlån indtil en rimelig løsning er fundet.

--
Med venlig hilsen
Kurt Frederiksen