Re: [ITPOLITIK] Folkebiblioteker og DRM

On Fri, Sep 15, 2006 at 12:08:55PM +0200, Thor Dekov Buur wrote:

> Jeg prøver at undersøge mulighederne for at få de elektroniske tilbud
> til OGSÅ at virke under Linux og lign. Jeg er ikke ude på at udbrede én
> bestemt teknologi, der er producenterne gode nok til selv. Mit fokus er
> bibliotekerne og kvaliteten af vores tilbud.
> Når jeg står med et projekt som dette, kan jeg få det i luften på ganske
> kort tid - hvis jeg vælger en løsning, der kun kan køre på Windows og
> som indebærer DRM eller anden sikring.
> Det betyder dog også at ca 10% af de potentielle brugere er udelukket på
> [...]

Som sagt (Jesper) er det svært. Jeg tror jeg forstår din problematik.

Det jeg tror, man skal gøre, er:

Lav et lukket system, der også kører under Linux, mac og Freebsd mm.
Dvs I skal selv lave det, for der er ikke nogen andre der laver det.
Og så skal I kunne garantere over for jeres leverandører at koden ikke
kan brydes. Jeg ved ikke hvordan det kan gøres, for kan man ikke altid
køre noget trace på det? Og lave reverse engineering?
Men det kan man vel også på Microsoft-baserede løsninger, og måden at
forhindre det på er vel som det er gjort: med lovgivning.

For at I skal kunne have troværdighed over for jeres leverandører, skal
I nok være rimeligt store. Københavns Kommunes folkebibliteker er
rimeligt store, men det ville da være bedre hvis det var alle
folkebiblioteker i Danmark plus det kongelige bibliotek osv. Og måske
resten af EUs biblioteker.

Men strik en løsning sammen. Jeg tror ikke den behøver at være særligt
avanceret, så det burde være muligt at kode det. Køb evt assistance
udefra. Men sikr jer fortroligheden og at sikkerheden er mindst lige så
god som for Microsoft. Og opbyg en lille organisation til varetagelsen
ag sikkerheden, hvis det er noget I skal sælge til andre biblioteker.
I kan nok tjene penge på programmet, på sigt. Dette er ikke
hovedformålet, men hvis andre biblioteker skal bruge den samme løsning,
skal der være nogen aftaler om fortrolighed, når de får programmerne til
at generere DRM-tingene og lave DRM-checks, og der skal altså gerne være
nogen penge og noget jura til at sikre dette.

Hvis du kan få dette projekt igennem i kk, så kør det i kk. Så kan du
komme i gang. Men sørg for at organisationen er i orden før du går i
gang.

Hilsen
keld