Re: [ITPOLITIK] Folkebiblioteker og DRM

I sslug.itpolitik, skrev Thor Dekov Buur:
>  Når jeg står med et projekt som dette, kan jeg få det i luften på ganske
>  kort tid - hvis jeg vælger en løsning, der kun kan køre på Windows og
>  som indebærer DRM eller anden sikring.

Problemet med DRM er at det "matematisk" kan bevises at det ikke kan
lade sig gøre. Den eneste årsag til at de alligevel kan "proklamere" at
det kan er at de holder deres kildekoder lukkede til DRM systemerne. Det
er lidt tricky at gøre da det er en direkte modstrid med frit software.

Det er lidt en gordisk knude.

Resultatet er at de leverer DRM der virker .. måske 50%, men det i
indholdsleverandørenes verden er bedre at lave noget der "måske virker"
end slet ikke at gøre noget.

>  Det betyder dog også at ca 10% af de potentielle brugere er udelukket på
>  forhånd og det er jeg ikke tilfreds med. Spørger jeg producenterne 'ser
>  de på sagen', men reelt sker der ikke noget.
>  Derfor går jeg til jer (dvs os, for jeg er selv Linux-bruger). Hvis jeg
>  kan komme med nogle gode bud på en løsning, der kan bruges af alle, er
>  vi kommet langt.

Sun har vist snakket lidt om noget Open Source DRM
http://www.theregister.co.uk/2005/08/22/sun_open_source_drm/

Men ret meget mere end snak er det vist ikke blevet til.

Jesper